Saxofonist Jemeel Moondoc bringer ånden fra New Yorks loft-scene til København


Ånden fra Cecil Taylors Black Music Ensemble Collective og New Yorks legendariske loft-scene løftes af den amerikanske altsaxofonist Jemeel Moondoc. Med sig har han et stærkt hold musikere fra sidste års fantastiske ”The Zookeeper’s House” – bl.a. den store pianist Matthew Shipp.

I kølvandet på en veloverstået Copenhagen Jazz Festival i Jazzhouse, byder Jazzhouse i samarbejde med CPHJAZZ på et stærkt internationalt jazznavn til efterårets program i form af sjældent besøg fra Jemeel Moondoc og hans kvartet. Line-up: Jemeel Moondoc (altsax), Matthew Shipp (klaver), Hilliard Greene (bas), Newman Taylor Baker (trommer)

Arven fra Cecil Taylor og og Black Music Ensemble Collective

Den 63-årige amerikanske altsaxofonist Jemeel Moondoc er en musiker, komponist og orkesterleder, som alle dage har struttet af originalitet og kreativitet. Moondoc mestrer hele udtrykspaletten med et vågent øre til traditionen understøttet af en blændende teknik og med en forkærlighed for melodik og den store lyd. Ja, selv i de mest radikale udflugter skinner den stærke melodiske åre igennem i Moondocs udtryk, som han har skabt med inspirationer i bagagen fra navnlig Ornette Coleman, Marion Brown, Jimmy Lyons og Cecil Taylor.

Sidstnævnte har spillet en afgørende rolle i Jemeel Moondocs karriere. Det var nemlig Cecil Taylor, der i begyndelsen af 1970’erne tændte en ung Moondocs interesse for den frie jazz. Det skete på det progressive Antioch College i staten Ohio knap fem timers kørsel fra Chicago, hvor Moondoc stammer fra. På Antioch var han med i Cecil Taylors store Black Music Ensemble Collective, hvorefter hans skæbne som eksperimenterende musiker var beseglet.

Et betydningsfuldt navn på New Yorks loft-scene

Senere i 1970’erne rykkede Jemeel Moondoc til New York, hvor han blev tilknyttet den legendariske eksperimenterende loft-scene. Det var ikke mindst med sin gruppe ”Muntu”, som talte de nære samarbejdspartnere bassisten William Parker og trompetisten Roy Campbell. Muntu var et disciplineret, vovelysten og tæt samspillet ensemble med egen lyd. Det blev et markant indslag på loft-scenen i de godt 10 år det bestod, og står som én af Moondocs mest fremtrædende konstellationer på egen boldgade. Det næste væsentlige udspil fra Jemeel Moondoc kom mere eller mindre i forlængelse af Muntu i starten af 1980’erne: The Gus Grew Orchestra. Et orkester, som eksisterede periodevis frem til omkring 2000, og hvor vægten bl.a. lå på den mere struktur- og traditionsbevidste jazz-avantgarde.

Obskuritet og genopdagelse

Selv med Jemeel Moondocs flotte indsatser i de første årtier kneb det med at få omverdens bevågenhed og anerkendelse. Det havde bl.a. den konsekvens, at han i en årrække frem til midten af 1990’erne levede en temmelig obskur tilværelse på jazz-scenen uden mulighed for at indspille. I midten af 1990’erne blev han dog hevet ud af glemslen, da et lille nystartet grænsesøgende pladeselskab Eremite, begyndte at indspille hans musik. Heriblandt live kvintetudgivelsen ”Revolt of the Negro Lawn Jockeys”, som regnes for én af Moondocs fineste med en mindre besætning. Fra de seneste år skiller ”The Zookeeper’s House” fra 2014 sig ud. Her udforsker Moondoc henholdsvis trio-, kvartet- og kvintetformaterne i forskellige musikalske vinkler i selskab med en perlerække af andre fritænkere og ældre som nyere bekendtskaber til Moondoc: Roy Campbell, Steve Swell, Hilliard Green, Newman Taylor Baker og Matthew Shipp. Et album som i et af de seneste numre af New York Jazz Record f.eks. fik følgende ord med på vejen: ”The Zookeeper’s House is an excellent view of Moondoc’s art where it stands now, as well as a fertile slice of contemporary New York Improvised Music”.

Det er netop én af konstellationerne fra ”The Zookeeper’s House” Moondoc indtager Jazzhouse’ Store Scene med. Det er kvartetten, som tæller den gennemgående bassist (Hilliard Green) og trommeslager (Newman Taylor Baker) på udgivelsen. To erfarne og alsidige herre, der har indgået i utallige sammenhænge igennem årerne. Sidste medlem er Matthew Shipp. Han er én af de mest lysende pianistiske begavelser i den nyere moderne jazz, og som i sin personlige stil bl.a. sammenfletter indtryk fra freejazz, moderne klassisk musik og hiphop.

Der er således lagt op til en aften med intuitiv, intens og flertydig avantgarde-jazz fyldt med overraskelser og forvandlinger leveret af fire musikere, som forstår at komme ud i krogende af musikken uden at kæden hopper af.

 

Jameel Moondoc Quartet (US)
Onsdag den 25. november, kl. 20.00 i JAZZHOUSE
Info & billetter: 140 dkk inkl. gebyr (http://jazzhouse.dk/jazzklub/jemeel-moondoc-quartet-us)