Copenhagen Jazz Festivals historie – Part 3 af 3: København som jazzby fra 1979 og frem til i dag


Hver sommer i begyndelsen af juli ændrer København sig drastisk. I løbet af ti dage tager jazzen bogstaveligt talt over under den årlige Copenhagen Jazz Festival, hvor torve og stræder, spillesteder og gader flyder over med et overflødighedshorn af jazz i alle afskygninger. København status som en jazzhovedstad kommer mere end noget andet sted kommer til udtryk, når hundredevis af danske og udenlandske musikere hvert år samles på Copenhagen Jazz Festival, der er én af Europas største jazzfestivaler.

København har en lang historie som jazzby og har siden 1960’erne og 1970’erne, hvor en række amerikanske jazzikoner gjorde byen til deres kreative base, med rette kunnet kalde sig for en af Europas absolutte jazzhovedstæder. Blandt de kunstnere, der gennem årene har taget ophold i byen, er så prominente navne som Dexter Gordon, Stan Getz, Ben Webster, Oscar Pettiford, Stuff Smith, Kenny Drew, Ed Thigpen og Thad Jones – de to sidstnævnte ligger i dag begravet på Vestre Kirkegård ved Kongens Enghave; Ben Webster og Kenny Drew er begravet på Assistens Kirkegård på Nørrebro.

Copenhagen Jazz Festival blev grundlagt i sin nuværende form i 1979, men opstod allerede som ordkombination tilbage i 1962-1969 som en koncertrække med tidens førende amerikanske kunstnere: Dizzy Gillespie, Count Basie, Thelonius Monk, Miles Davis, Sonny Rollins, Lee Konitz, Bill Evans, Stan Getz, Gary Burton, Sarah Vaughan, Elvin Jones, Art Blakey, Albert Ayler m.fl.

Jazzen i København spirer fortsat den dag i dag, ikke mindst takket være koncertarrangører som Jazzhouse, Jazzhus Montmartre, La Fontaine, JazzCup, Charlie Scott’s, Paradise Jazz, ILK, Jazz Club Loco og et væld af nye jazztalenter, som udgør grundstammen hver sommer under festivalen. I de seneste år er Copenhagen Jazz Festival vokset til at være en kæmpe musikbegivenhed, som tæller mere end 100 spillesteder og uafhængige arrangører i København og på Frederiksberg.

Journalist og forfatter Kjeld Frandsen har skrevet om de tidligste udgaver af Copenhagen Jazz Festival og København som jazzby i bogen “Jazz i Danmark 1950-2010” (Politikens Forlag). Kjeld Frandsens kapitler “Tid til jazzfestivaler” og “Udenlandske jazzmusikere i 60’erne” danner grundlag for denne artikelserie, som bringes i tre afsnit her på Jazz.dk

Kapitel 1: Tid til jazzfestivaler
Kapitel 2: Udenlandske jazzmusikere i Danmark i 1960’erne
Kapitel 3: København som jazzby fra 1979 og frem til i dag

 

Copenhagen Jazz Festival etableres

Det, vi i dag kender som Copenhagen Jazz Festival, blev grundlagt i 1979, da Poul Bjørnholdt fra Copenhagen City Center i samarbejde med Kay Sørensen fra Jazzhus Montmartre og byens øvrige relativt få jazzspillesteder lancerede en ugelang festival med 75 koncerter. Ved siden af gratiskoncerterne har festivalen arrangeret større koncertbegivenheder med internationale stjernenavne og fungeret som paraply for arrangører fra de etablerede jazzklubber som Drop Inn, 10’eren, Jazzhus Montmartre, La Fontaine, Sabines Cafeteria, Palæ Bar, Det Lille Apotek, Jazzkælderen, Bartof Café og Jazzcup. Festivalen udviklede sig derfor hurtigt til en årlig arbejdshøjtid for danske jazzmusikere.

I 1985 blev Copenhagen Jazz Festival stiftet som en selvejende fond med en bestyrelse, der repræsenterede jazzmiljøet, pressen og turistindustrien. Spillestedet Montmartre var med til at introducere de store udendørskoncerter, der begyndte med koncerter på Christiansborg Slotsplads i 1985 og på Ridebanen bag Christiansborg i 1986-87. Festivalsekretariatet videreførte idéen under konceptet Giant Jazz på Ridebanen i 1990-1994 og fortsatte senere koncerttemaet Giant Jazz i Cirkusbygningen, Glassalen, Det Kongelige Teater, Operaen og Skuespilhuset.

Giant Jazz fik senere navnet Concert Hall Events, som i løbet af festivalens historie blandt andet har budt på jazzens allerstørste nulevende stjerner som Keith Jarrett, McCoy Tyner, Sonny Rollins, Herbie Hancock, Chick Corea, Caetano Veloso & Gilberto Gil med flere.

I 1987 lancerede Copenhagen Jazz Festivalen konceptet børnejazz i samarbejde med musikpædagogen Grethe Agatz. Hun trak sig tilbage som 84-årig i 1997, men Jazz For Kids lever i bedste velgående frem til den dag i dag.

 

Progressive og nytænkende kræfter i København

Da København i 1996 var europæisk kulturby, fik festivalen yderligere bevillinger fra Kulturby 96, hvor man satsede på større internationale koncerter. Samme år lancerede man koncerttemaet Future Sound Of Jazz, der markerede en ny æra i mødet mellem jazz og elektronisk musik. Siden er også en række andre temaer kommet til verden som Something Else, Jazz Meets the Street, Jazz by the Sea, 21st Century Jazz, Jazz Remixed med flere.

To unge orkestre, Once Around The Park og When Granny Sleeps, varslede i anden halvdel af 90’erne en stærk og selvbevidst generation af musikere, som turde gå nye veje. Once Around The Park mestrede en svævende og pulserende form for nutidsjazz med saxofonisten Jakob Dinesen i front og bassisten Anders Christensen i bunden. When Granny Sleeps dyrkede en kraftfuld, semi-elektrisk musik, bragt til torvs af guitaristen Niklas Knudsen, trompetisten Kasper Tranberg, trommeslageren Anders Mogensen og bassisten Nils Davidsen. Denne generation blev naturligt en del af festivalen, bannerført af navne som Kresten Osgood, Søren Kjærgaard, Jacob Anderskov, Jakob Bro, Maria Laurette Friis, Mark Solborg, Peter Bruun og Stefan Pasborg – mange hvilke var med til at starte ILK (Independent Label København) i 2002. Flere uafhængige pladeselskaber og paraplygrupper er opstået i 00’erne heriblandt Cowbell Music og eksperimenterende foreninger som Barefoot Records, Yoyooyoy, og Escho, der er grundlagt i samme periode.

Efter årtusindeskiftet var foreningerne bag Jazz Club Loco, Christiania Jazzklub og Christianshavn Beboerhus med til at skabe nye scener for den unge og frittænkende avantgarde- og indiejazz, hvilket har været medvirkende til, at jazzscenen i København er blevet mere progressiv og mangfoldig end nogensinde før. De danske musikere optræder oftere med internationale orkestre og på tværs af landegrænserne. Spillesteder med jazz på repertoiret spænder fra koncertsale til jazzklubber, fra provisoriske koncertrum til diy-steder; og den eksperimenterende jazz har opløst grænserne mellem avantgarde, improvisation og elektroniske værktøjer – og fundet faste tilholdssteder i Koncertkirken, Mayhem og 5e. Alt dette er med til at fastholde interessen for jazz uden for festivalsæsonen, som foruden Copenhagen Jazz Festival og den landsdækkende Vinterjazz tæller foreningsdrevne festivaler i hele landet.

Siden 1979 er Copenhagen Jazz Festival vokset til at være en kæmpe musikbegivenhed, som i dag tæller mere end 100 spillesteder og uafhængige arrangører i København og på Frederiksberg, hvilket ikke mindst skyldes, at festivalens struktur fortsat er den samme som fra grundlæggelsen i 1979. Copenhagen Jazz Festival fungerer både som arrangør af de store koncerttemaer og torvekoncerterne og som paraply for festivalens mange venues.

Når Copenhagen Jazz Festival løber af stablen, så er der derfor mere end 1200 koncerter i det årlige program, der besøges af et anslået samlet publikumstal på mere end 250.000 gæster.

 

Artists at Copenhagen Jazz Festival since 1979: Ella Fitzgerald // Oscar Peterson // Sonny Rollins // Jim Hall // Dizzy Gillespie // Brecker Brothers // Ray Charles // Stan Getz // Art Pepper // Jan Garbarek // Keith Jarrett // Gil Evans // Herbie Hancock // Tony Bennett // Chick Corea // Kenny Drew // Bobby McFerrin // Charles Lloyd // Art Blakey // Gilberto Gil // Wayne Shorter // Carla Bley // McCoy Tyner // Don Cherry // Ornette Coleman // John Tchicai // Martha Wainwright // Caetano Veloso // Niels-Henning Ørsted Pedersen // Charlie Haden // John Scofield // Pat Metheny // Svend Asmussen // Abdullah Ibrahim // Yusuf Lateef // Dianne Reeves // Marcus Miller // Esperanza Spalding // Macy Gray // David Murray // Palle Mikkelborg and many others…

(Kilde: Kjeld Frandsen, uddrag fra bogen “Jazz i Danmark 1950-2010”, Politikens Jazz Leksikon, Det Kongelige Bibliotek, JazzDanmark, Wonderful Copenhagen, Wikipedia mm. Fotos: Kristoffer Juel Poulsen, optagelser fra Danmarks Radio)