Den portugisiske sangerinde Cristina Branco er en af de største stemmer udsprunget af hjemlandets traditionsrige fado-musik og har tidligere gæstet København ved flere lejligheder. Nu kan du igen opleve Brancos lidenskabelige sange, når hun gæster DR Koncerthusets Studie 2 den 25. maj 2019
Det har ikke altid ligget i kortene, at Cristina Branco (f. 1972) skulle være én af de fremmeste eksponenter og fornyere af den særlige portugisiske fado. Alligevel står sangerinden – der forfulgte en karriere som journalist, inden fadoen fandt hende – den dag i dag som en af genrens vigtigste kunstnere. Copenhagen Jazz Festival og DR Koncerthuset er stolte af igen at kunne sikre optimale omgivelser til vokalsensationen Branco, der de seneste år har rejst verden rundt med sit helt eget nutidige bud på den portugisiske folkemusik.
I lighed med den argentinske tango og spanske flamenco emmer fadoen af lidenskab, og Cristina Branco lever og ånder gennem musi...
Den portugisiske sangerinde Cristina Branco er en af de største stemmer udsprunget af hjemlandets traditionsrige fado-musik og har tidligere gæstet København ved flere lejligheder. Nu kan du igen opleve Brancos lidenskabelige sange, når hun gæster DR Koncerthusets Studie 2 den 25. maj 2019
Det har ikke altid ligget i kortene, at Cristina Branco (f. 1972) skulle være én af de fremmeste eksponenter og fornyere af den særlige portugisiske fado. Alligevel står sangerinden – der forfulgte en karriere som journalist, inden fadoen fandt hende – den dag i dag som en af genrens vigtigste kunstnere. Copenhagen Jazz Festival og DR Koncerthuset er stolte af igen at kunne sikre optimale omgivelser til vokalsensationen Branco, der de seneste år har rejst verden rundt med sit helt eget nutidige bud på den portugisiske folkemusik.
I lighed med den argentinske tango og spanske flamenco emmer fadoen af lidenskab, og Cristina Branco lever og ånder gennem musikkens historie uden at være tynget af den. Tværtimod trækkes der tråde til Billie Holiday og Ella Fitzgerald, og ikke mindst de store amerikanske folkesangere fra 60’erne og 70’erne som Joan Baez og Joni Mitchell. Den traditionelle musik fra 1800-tallet kombineres i Brancos univers med en baggrund i jazzens verden og en stor kærlighed til den største fadista gennem tiderne, Amália Rodrigues (1920-1999).
At lytte til fado-musik er som at lære den portugisiske dybeste folkesjæl at kende. Ordet ”fado” stammer fra det latinske ord ”fatum”, der betyder skæbne og findes undertiden i sammenhæng med det beslægtede ”saudade”, der betegner et uhelbredeligt, melankolsk afsavn. Fadoen kan derfor beskrives som den sjælefulde og sørgelige portugisiske udgave af den spanske flamenco. Musikken stammer fra livet i havnekvartererne i Lissabon i det 19. århundrede, hvor den oprindelige folkemusik blev påvirket af musikken fra Brasilien og de afrikanske slaver. Snart fandt også det fine borgerskab interesse i denne obskure musik, som op igennem det 19. århundrede har haft flere opblomstringer på grund af fadoens musikalske og poetiske intensitet.
I Portugal lever musikstilen i bedste velgående, men det hører stadig til sjældenhederne, at man kan opleve en autentisk fado-sangerinde på dansk jord og i en akustisk ramme som Studie 2. Brancos repertoire består af en blanding af fado-klassikere og egne udgivelser, der bl.a. er skrevet i samarbejde med pianisten Ricardo Dias. I modsætning til andre fado-sangerinder er Cristina Branco også kendt for at omfavne håb og glæde i den sørgmodige musik.
Når den prisvindende sangerinde denne gang besøger DR Koncerthuset er det med det nyeste album – det selvbetitlede ”Branco” (februar 2018) – i bagagen. På albummet, der er hendes 15., har Cristina Branco for alvor fundet sin egen vej i en stilart, der bedst kan betegnes som fado-jazz. Med sig har hun bassist Bernardo Moreira, pianist Luís Figueiredo og Bernardo Couto på den særlige portugisiske guitar, der har været fadoens følgesvend fra begyndelsen....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.