Brorsons Kirke & CJF præsenterer to internationale koncerter med rum til fordybelse


Der er dansk premiere på Jon Balkes ECM-ensemble Siwan og meditative trioimprovisationer med The Necks på programmet, når Copenhagen Jazz Festival og Brorsons Kirke åbner kirkerummet to aftener i de mørke måneder med grænseløs musik og rum til fordybelse.

I sommers dannede Brorsons Kirke ramme om koncertserien Something Else, hvor det blev bekræftet, hvor godt kirkerummet egnede sig til en fælles lytteoplevelse. Derfor er det med stor glæde, at man igen kan slå dørene op til kirken i Rantzausgade, denne gang med to unikke internationale orkestre. Koncerten med The Necks præsenteres i samarbejde med Jazzhouse.

Jon Balke: Siwan (NO/IR/MA) – ECM releasekoncert
5. november, kl. 20.00 i Brorsons Kirke
110 kroner inkl. gebyr / http://burl.nu/8nzcq5

The Necks (AU) – i samarbejde med Jazzhouse
5. december, kl. 20.00 i Brorsons Kirke
160 kroner inkl. gebyr / http://burl.nu/hgpxtk

 

Jon Balke Siwan er Europas førende ensemble, der blander mellemøstlig musik- og lyriktradition med barokstrygere på højeste niveau. Ensemblet tæller 14 musikere. Foruden den norske komponist, dirigent og pianist Jon Balke består Siwan af Mona Boutchebak (vokal og oud), Derya Turkan (Kemence), Pedram Khavar Zamini (Tumbak), Helge Norbakken (percussion), sammen med Barokksolistene, som er otte af Europas førende strygere inden for tidlig musik ledet af barokviolinist Bjarte Eike, der er en de bærende kræfter på den københavnske scene for tidlig musik. Det anmelderroste ensemble har eksisteret siden 2007 og udgiver til november deres anden plade “Nahnou Houm” på det tyske selskab ECM Records. I forbindelse med udgivelsen i november samarbejder Siwan med Brorsons Kirke om at kunne præsentere ensemblet som det eneste sted i Danmark den 5. november.

Det nye ECM-album “Nahnou Houm” får urpremiere den 4. november i Oslo, og den 5. november bliver det så opført i København, hvor albummet også er indspillet i foråret 2017 sammen med netop Barokksolistene. Koncerten er støttet af Augustinus Fonden.

“SIWAN is an orchestral adventure initiated in 2007. Combining musicians from Arabic and Persian cultures, improvisers and Baroque music, it creates a universe that points towards the Al Andalusia period where there existed long periods of fruitful coexistence between the three religions ‘of the book’.The poetry used is from this period and are performed in arabic and spanish.” – Jon Balke.

“Rarely during the course of a listening year does a recording strike such emotional depth as the Norwegian keyboardist and conductor Jon Balke’s latest ECM outing, the cross-cultural masterpiece “Siwan”. – Billboard.

Line-up
Mouna Boutchebak, vocals, Algerie/Marseille
Jon Balke, composer and keyboard player, Norway
Derya Turkan, violin, Israel
Pedram Khavar Zamini, tombak / zarb, Iran
Helge Norbakken, percussion, Norway
Bjarte Eike, baroque violin, Norway/Denmark
Barokksolistene, string orchestra, Norway

 

The Necks er et band helt uden for kategori – ikke blot i deres hjemland Australien, men også på verdensplan. Deres musik er eksperimenterende jazz, der fusioneres med alskens genrer lige fra rock, minimalisme og drone til avantgarde, ambient og krautrock. Det har fået kritikere til at sammenligne dem med krautrock-navne som Faust og Can, mens andre har fundet paralleller til minimalister som La Monte Young, Tony Conrad og endda Philip Glass.

Live er The Necks kendt for at ‘play the room’ i lige så høj grad som deres instrumenter ved at bruge et spillesteds akustiske særkende og rumklang til at skabe en forbindelse til et højere plan. Bandet, der udgøres af Tony Buck på trommer, Lloyd Swanton på bas og Chris Abrahams på flygel, veksler udtryksmæssigt mellem det hypnotisk repeterende, det trancelignende musikalske og det hårdkogt eksplosive. Ofte er kompositionerne få, men lange, og én komposition kan udvikle sig over mangfoldige lydflader og dermed blive timelang, men aldrig kedelig. Det har medført, at gruppen gang på gang har bjergtaget anmeldere og publikum, med deres live shows og frit svævende improvisationer, som er blevet omtalt i nærmest religiøse vendinger.

Den skamroste Sydney-trio nærer et tæt forhold til Jazzhouse i København og har over de seneste år besøgt huset ved adskillige anledninger, senest ved bandets 30-års jubilæum i 2016. Denne gang inviterer Copenhagen Jazz Festival og Jazzhouse den australske trio ud i nye rammer i Brorsons Kirke på Nørrebro.

“One of the greatest bands in the world.” – New York Times

“Live, The Necks play the room they’re in as much as the instruments they’re sitting at (which are usually piano, bass, and drums), testing the harmonics and exploring how to extrapolate curlicues of sound that they themselves do not actually make, but rather coax out of the fabric of the building.” – The Quietus.

“(The Necks) draw your attention to the music instead of the means: you never get the idea that they’re playing for an hour to prove that they can do it, or to showcase a glut of ideas, but simply to give you the pleasure of focusing on music in extreme detail” – Pitchfork