Spillestedsportræt: Jazzhus Montmartre rækker ud mod ungdommen både på og foran scenen


Efterårets koncertsæson i København er i fuld gang med et stort udbud af koncerter fra blid vokaljazz til den mest krasbørstige avantgarde og alt både inden- og uden for jazz-begrebet. I anledning af den nye sæson stiller Jazz.dk skarpt på tre af byens helårsaktive spillesteder, som hver især har gennemgået grundlæggende ændringer i løbet af det seneste år. Målet er at tage temperaturen på København som jazz/musikby anno efteråret 2018 og at bringe publikum en smule tættere på nogle af hovedstadens mest hårdtarbejdende musikformidlere.

Turen er kommet til Jazzhus Montmartre – det legendariske spillested i Store Regnegade, hvis navn, med en pause fra 1995-2010, har været synonym med København som en internationalt anerkendt jazzby. Montmartre, eller “Monten”, som spillestedet omtales i folkemunde, har i tidens løb været hjemmevant scene for navne som Kenny Drew, Dexter Gordon, Ben Webster, Niels-Henning Ørsted Pedersen og mange, mange flere. I løbet af det seneste år har jazzhuset også inddraget yngre, til tider mere uprøvede kunstnere under konceptet Upcoming. Jazz.dk har talt med spillestedets daglige leder, Jonas Dyrved, der her giver et indblik i Jazzhus Montmartres status lige nu.

De øvrige deltagende spillesteder er Jazzcup og ALICE.

 

Hvad kendetegner jeres musikalske profil?

“Jazzhus Montmartres profil har sit udgangspunkt i jazzen. Vi genåbnede i 2010 i de selvsamme lokaler, som husede Montmartre fra 1959 til 1976, hvor de store internationale jazzlegender spillede koncerter og udviklede den danske jazz sammen med de nationale og lokale musikere.

Og det er netop denne tid, stemning og musikalske profil, som vi gerne vil føre videre. Det betyder, at vi har fokus på de internationale profiler, og ser det som en af vores vigtigste opgaver at bringe dem til København – til både musikere og gæsters fornøjelse. Samtidig lægger vi også scene til de store nationale navne og støtter op om projekter med en blanding af udenlandske og nationale musikere. Disse Premium-koncerter fylder helt klart mest i vores musikalske profil. Det er den svenske pianist Jan Lundgren, som booker disse koncerter og styrer vores musikalske profil (også booker af Ystad-festivals program). Siden han blev ansat i 2017, har Montmartre helt klart fået en bredere profil, hvor flere forskellige afstøbninger af jazzen har fået mere plads i huset. Som han en gang fortalte mig, så er det ikke vores ansvar at definere jazzen, men i stedet lade musikerne definere den og give dem plads til at udvikle genren.

Derudover har vi også et stort ønske om at give scenen til de unge upcoming jazzmusikere, da vi ønsker at støtte op om udviklingen og give jazzens arv videre til den næste generation. Derfor holder vi stadig fast i koncepterne Folk og Monten. Folk ser vi som en beslægtet genre til jazzen, hvor der findes nogle virkelig dygtige musikere, som mangler en scene i København. Monten er vores nyeste koncept, som søger musikken i grænselandet af jazzen og præsenterer musikere, der tør bryde genrens rammer, fusionere og skabe en ny, spændende lyd.

I alle vores koncepter og koncertbookinger går vi ikke på kompromis med kvaliteten. Vi bestræber os altid på at præsentere de bedste musikere, om de er internationale stjerner eller upcoming talenter.”

 

Hvem er jeres publikum?

“Vores publikum er meget bredt – nok også bredere, end de fleste lige går og tror. Den ældre inkarnerede jazzfan ses til nogle koncerter, mens du har de helt unge mennesker til andre koncerter. Nogle gange hører vi historier fra gæsterne om, hvordan det var at besøge Montmartre i de gamle dage, enten i Store Regnegade eller i Nørregade. Andre gange hører vi gæster fortælle, at de oplever Montmartre for første gang. Hvert koncept tiltrækker selvfølgelig forskellige typer mennesker – og under hvert koncept tiltrækker de forskellige koncerter hver deres gruppe. Nogle er kæmpe jazznørder, mens andre kommer for helhedsoplevelsen af at være på en jazzklub med spisning, vinyler, hygge og musik i topklasse.”

 

Hvilke overvejelser har formet jeres koncertprogram i den nuværende sæson?

“Fortsat at præsentere internationale og nationale kunstnere af øverste hylde, som alle kan præsentere jazz og beslægtede genrer i højeste kvalitet. Premium-koncerterne foregår som udgangspunkt torsdag, fredag og lørdag (hvor der også er spisning inden), men disse koncerter ses også mere og mere på de andre dage. Hver anden tirsdag går til Upcoming, og hver anden onsdag går til Folk. Monten er så en ”søndagsklub”, som finder sted en gang om måneden.

Det har været vigtigt for os at præsentere et program med diversitet. Vi har de store danske sangere som fx Cæcilie Norby og Sinne Eeg, internationale vokalister som Nancy Harms, Sheila Jordan og Sharon Clark og de helt store internationale navne som Al Di Meola, Steve Kuhn og Jeff Hamilton. Vi har danske legender som Mads Vinding og Tomas Franck på programmet, samt musikere som udfordrer genren som fx. Tonbruket. Desuden holder vi fast i de mere sydlige toner fra Toninho Horta, Steen Rasmussen Quinteto og Fredrik Kronkvist.”

 

I har for nylig udvidet jeres virke til også at omfatte nyere, mere uprøvede kunstnere i hverdagene – hvordan vil I selv beskrive den forandring?

“Først og fremmest har det været skønt at se de unge musikere på scenen. Der skal ikke være nogen tvivl om, at de er nogle helt fremragende musikere. Så de musikoplevelser, som de har givet, har bestemt ikke fejlet noget – tværtimod. Samtidig fik vi jo også øjnene op for, at der var rigtig mange unge mennesker, som faktisk var meget interesserede i musikken, og vi har faktisk haft rigtig flotte besøgstal til både Upcoming, Folk og Monten.

Det har uden tvivl været en positiv forandring, og godt for huset både at blive brugt mere i hverdagene og at få nye og yngre publikummer herind. Det virker også som om, at de unge kunstnere er rigtig glade for at kunne få lov til at spille hos os. Huset har jo en vis historie, og jeg tror, at mange er glade for at blive en del af den historie og ser det som ære at spille hos os. Vi giver dem også muligheden for at spille deciderede koncerter, hvor de nogle andre steder oftest spiller som en del af jam-sessions.”

 

I samme retning – hvordan kan I mærke udvidelsen på jeres bookingprofil og virke som spillested som sådan?

“Vi kan mærke en større interesse for Montmartre blandt publikum og musikere. De unge musikere er klart blevet mere som venner af huset og bliver også inviteret forbi til vores Premium-koncerter, så de netop kan møde og lære af den ældre generation.”

 

Hvordan adskiller I jer fra de mange andre spillesteder i København?

“Vi lever helt klart for jazzen, og selvom vi har åbnet væsentligt op for vores profil, så har vi stadig en snæver/fokuseret profil i forhold til nogle andre spillesteder. Man kan vist også roligt sige, at man får en ganske intim koncertoplevelse på Montmartre. Vi har kun plads til 85-90 gæster, som har mulighed for at sidde omkring kun en meter fra musikerne. Selv dem, der sidder bagerst, sidder jo ganske tæt på musikerne og scenen. Vi har altid siddepladser til alle gæsterne, så de kan få lov til at læne sig tilbage og nyde musikken. Derudover har vi jo også en ganske lang historie, som nogle gæster da sikkert stadig kan mærke i væggene.

Samtidig går vi meget op i helhedsoplevelsen herinde. Stedet er fyldt med æstetiske detaljer: Kunststykker som de gamle masker på væggen, relieffet bag baren og det store loftsmaleri. Baren og bordene i rå træ. Billederne fra det gamle Montmartre på væggen, og selvfølgelig det velkendte røde bagtæppe bag scenen. At vi har en restaurant på spillestedet er også en del af denne helhedsoplevelse. Torsdag, fredag og lørdag kan man få sig en tre-retters menu, som består af enkle retter med fokus på kvalitet. Vi har ikke noget strengt koncept her, men tager udgangspunkt i de danske og nordiske traditioner – ligesom i jazzen har vi intet imod at improvisere og skabe noget nyt, når menuen skal kreeres.”

 

Hvordan arbejder I fremadrettet på at finde jeres eget ståsted i det overvældende udbud af kultur i København?

“Vi er meget optagede af løbende at forbedre den samlede oplevelse på Montmartre, og vi er ganske bevidste om, at vi ikke kun skal levere musik, men en samlet oplevelse til vores gæster (og til vores musikere). Montmartre skal være et frirum for livsnydere i forskellige aldre og målgrupper. Her skal man kunne få noget god mad, høre nogle dejlige vinyler, se fantastiske musikere helt tæt på og nyde et bredt udvalg af gode drikkevarer i baren. Alle disse aspekter skal selvfølgelig følges af god service og en afslappet atmosfære. Autentisk er sådan et svært ord, men vi bestræber os i hvert fald på at være et autentisk jazzhus i hjertet af København.”