Portræt: Svend Asmussen – En dansk musiklegende fylder 100 år


I ordets bedste betydning er han et fænomen. Svend Asmussen. Ikke blot fordi han har levet i 100 år. Snarere på grund af den måde, han så intenst og så mangeartet har udfyldt disse 100 år.

Af Kjeld Frandsen (02. feb. 2016)

Svend Asmussen er en eminent jazzviolinist. Så enkelt er det.

Og alligevel – så enkelt er det slet ikke. Ganske vist er han som kandidat til titlen “Alle tiders største jazzviolinist” blot i konkurrence med en lille håndfuld andre. Men i modsætning til konkurrenterne har han involveret sig i alt muligt andet. Som multiinstrumentalist, komponist, lydtekniker, sanger og showmand. Og det hele har bevæget sig på et højt professionelt niveau – og altid med en helt personlig drejning.

Svend Asmussen, der blev født i en velhavende tysk indvandrerfamilie i København den 28. februar 1916, fik i syvårsalderen sin første violin med tilhørende klassisk undervisning. Omkring 1930 blev han interesseret i jazz, og hans professionelle debut – med egen kvartet – fandt sted i Apollo Teatret i København den 15. oktober 1933. Snart lod han sig høre som kapelmester på prominente restauranter, og så indspillede han for første gang i eget navn i november 1935.

Der blev også tid til et ufuldendt tandlæge-studium, ligesom han i en periode satsede på at blive billedhugger. Men fra 1938 skulle det handle om musik. Svend Asmussen fandt fremragende samarbejdspartnere, heriblandt hans mangeårige musikalske makker, guitaristen Ulrik Neumann, og en kunstnerisk kulmination blev den kvintet, han havde i begyndelsen af 1940erne med klarinettisten, guitaristen og trompetisten Svend Hauberg, pianisten og vibrafonisten Kjeld Bonfils, bassisten Christian Jensen og trommeslageren Erik Frederiksen. Her skabte Svend Asmussen den sound, som i kraft af det elegange swing og de raffinerede instrumental- og vokal-arrangementer skilte sig ud fra al anden jazz, ikke blot lokalt, men også internationalt. Derfor vakte det megen opsigt, da Svend Asmussen i foråret 1943 erklærede, at der ikke længere var udviklingsmuligheder i jazzen, og at han opløste sit orkester for at blive revyskuespiller.

Det blev i første omgang til optræden i sommerrevyen i Hornbæk. Men verdenskrigen satte også sit præg på begivenhederne. Den 29. august 1943 blev Svend Asmussen arresteret for efterfølgende at blive sendt til Berlin, nærmere betegnet en enecelle i Gestapo Hauptgefängelse på Alexanderplatz. Efter en måned blev han – ganske mirakuløst – hjemsendt, så han kunne genoptage sit virke. Både som revykunstner og som jazzmusiker.

Et fornemt samarbejde, som han havde med søskendeparret Gerda og Ulrik Neumann, sluttede brat og tragisk, da Gerda Neumann omkom ved en flyulykke i Kastrup Lufthavn i 1947. Men deres stil blev i årene omkring 1960 videreført og raffineret af Svend Asmussen, Ulrik Neumann og den svenske sangerinde Alice Babs i den internationalt berømte show-trio, Swe-Danes.

Svend Asmussen, som efter krigen optrådte med et nyt stjernehold, og som sideløbende blev meget optaget af at arbejde med trick-indspilninger, vendte i 1960erne tilbage til den uforfalskede jazz. Han indspillede med koryfæer som Duke Ellington og John Lewis, og da hans primære idol, den amerikanske violinist Stuff Smith, i 1965 slog sig så ned i Danmark, blev det jævnligt til optræden på samme scene, og ingen tvivl om, at den danske violinist annekterede en god portion fandenivoldskhed fra den gamle mester.

Og selv om Svend Asmussen rundede de 50 år, blevet det ikke tid til at hvile på laurbærrene. Tværtimod. Såvel nysgerrighed som aversion mod rutine førte ham videre. Han opdagede det grej, som hans søn, rockmusikeren Claus Asmussen, havde i deres fælles musikrum, og snart kom der strøm og wah-wah på violinen. Og med et nyt ensemble og en ny lyd skulle Svend Asmussen nok engang fange og begejstre et ungt publikum.

Det blev også til en lang årrække med opdateret barokmusik i selskab med de to svenske musikere, Putte Wickman og Ivan Renliden, ligesom violinisten i 1980erne tog den franske sigøjnerjazz op med sine såkaldte String Swing-grupper.

Ikke desto mindre skulle Svend Asmussen og hans publikum have noget langt mere fuldkomment til gode, nemlig den kvartet, som violinisten skabte i 1992 med bassisten Jesper Lundgaard, trommeslageren Aage Tanggaard og guitaristen Jacob Fischer. Denne Svend Asmussens sidste – og tilmed længstvarende – gruppe blev efter manges mening også hans bedste.

Da Svend Asmussen i 2000 mistede sin kone, Annegrete, mistede han også lysten til at spille, og han holdt en pause, indtil han i 2002 fandt den amerikanskfødte Ellen Bick Meier, der skulle blive hans muse og nye ægtefælle. Det blev atter til succesfulde optrædener i både Europa og USA, indtil en blodprop i efteråret 2010 lammede hans ene side.

Heldigvis har genoptræning bevirket, at han nu fortsat spiller under private former, og dertil er hans fine menneskelige karakteristika og hans musikalske nysgerrighed helt intakt.

Det er således mere end oplagt, at Vinterjazz 2016 hylder Svend Asmussen. Ikke blot på grund af den runde dag, men på grund af de utallige store oplevelser, han har beriget et uoverskueligt publikum med i såvel Danmark som resten af verden. Og her er det værd at huske, at Svend Asmussen har opnået sin status i kraft af medfødte evner, kompromisløs perfektionisme, benhårdt arbejde og en aldrig svigtende bevidsthed om, at et publikum har krav på oplevelse. Så enkelt er det.

Kjeld Frandsen er journalist, musikanmelder og medforfatter til biografien “Svend Asmussen – 100 år for fuld musik” Lindhardt og Ringhof (2015). Forsidefoto fra bogen af Klaus Holsting.

 

 

Mads Tolling Quartet – En hyldest til Svend Asmussen 100 år

Under Vinterjazz 2016 markeres Svend Asmussens 100 års fødselsdag (den 28. februar 2016) af Mads Tolling Quartet med gæster. I Mads Tolling Quartet finder man jazzguitarist Jacob Fischer, som medvirker på over 200 albums og har spillet med de bedste danske og udenlanske musikere. Ikke mindst hans 15 år i violinmesteren Svend Asmussens kvartet har gjort ham kendt uden for snævre jazzkredse. Mange af Asmussens klassikere, som Fischer kender fra hans tid med gruppen, er blevet genoplivet og genopfrisket med nye arrangementer.

Violinist Mads Tolling har nu i over femten år været bosiddende i USA – og med stor succes. Mads er uddannet på Berklee College of Music i Boston og har siden da befundet sig i San Francisco. For få år siden forærede Svend Asmussen ham en stor del af sin nodesamling – med adskillige håndskrevne nodeark imellem. Han leder nu sin egen gruppe ’Mads Tolling Quartet’, der med det anerkendte album, ”The Playmaker,” for alvor blev sat på jazzens verdenskort med flotte anmeldelser i bl.a. Washington Post – og i Berlingske Tidende.

Line-up: Mads Tolling (violin), Jacob Fischer (guitar), Kasper Tagel (bas), Snorre Kirk (trommer) + special guests