Portræt: Per Carsten gennem fem årtier – en sand ener i nyere dansk musikhistorie


Den danske komponist og multiinstrumentalist Per Carsten var et unikum på den danske musikscene, der ved sin død i 2014 efterlod sig flere end 200 optagelser som komponist, dirigent, solist eller arrangør, hvor langt det meste havde aldrig været udgivet. Gennem sin karriere bevægede Per Carsten sig inden for flere genrer fra 1950’er-post-bob over bigband-musik, pop, rock, funk, vokaljazz, bambusfløjte, balinesisk musik til en ”klassisk” cello-suite.

Under Vinterjazz 2019 kan publikum opleve en genkomst af Per Carstens eklektiske ouvre, når storgruppen Blood Sweat Drum + Bass opfører nyfortolkninger af Carstens musik ved tre koncerter landet over i selskab med Palle Mikkelborg og Henrik Brendstrup.

Oplev Per Carstens musik på Vinterjazz 2019:

“Per Carsten gennem fem årtier” feat. Palle Mikkelborg, Henrik Brendstrup & BSD+B
19/2, Klejtrup Musikefterskole, Hobro – Læs mere
20/2, Den Sorte Diamant, Kbh – Læs mere / Køb billet
21/2, Jazzselskabet Aarhus / Musikhuset Aarhus – Læs mere

 

Redaktør på Jazzspecial, Cim Meyer, forfattede i anledning af de kommende Vinterjazz-koncerter et miniportræt af Per Carsten. Læs videre og bliv klogere på én af de mest egensindige og desværre ofte oversete kunstnere i moderne dansk musikhistorie.

Af Cim Meyer

Per Carsten Petersen, 14. august 1945 – 26. maj 2014, var alt- og sopran-saxofonist, fløjtenist (tværfløjte og bambusfløjte), arrangør og komponist. Elev af saxofonisten Aage Voss, men ellers mestendels selvlært. Spillede i begyndelsen af 1960’erne med blandt andre Finn Mickelborg, Finn Frederiksen og Jørgen Borch. Dannede senere egne grupper og var eftertragtet sideman i ensembler ledet af for eksempel Bjarne Rostvold, Allan Botschinsky eller Palle Mikkelborg.

Per Carsten kom i 1966 med i Radioens Big Band, hvor han bortset fra et enkelt år spillede indtil 1986. Carsten medvirkede også i Radiojazzgruppen 1966-70, hvor han blandt andre mødte Neil Ardley og Michael Gibbs.

Den polske komponist Krzysztof Komeda, som var i København i 1966 for at indspille musikken til Henning Carlsens film “Mennesker mødes – og sød musik opstår i hjertet”, valgte også Per Carsten. Komeda havde hørt hans fløjtespil i Montmartre og engagerede ham umiddelbart til at spille fløjte solo til filmen – helt uden forberedelser og nodeforlæg. Per Carsten var også solist i filmene “Far laver sovsen” (1967), “Jeg elsker blåt” (1968) og “Den røde rubin” (1970).

Fra 1970 blev Per Carsten ofte anvendt som arrangør og komponist for DRs ensembler – mest Radioens Big Band, men også for Radiounderholdningsorkestret og Radiokammerkoret. Per Carsten opnåede også at sidde i saxgruppen, da bigbandet blev gæstet af så karismatiske figurer som Phil Woods og Dexter Gordon. Da Thad Jones ledede orkestret, var Per Carsten en af den karismatiske orkesterleders foretrukne solister.

I 1980erne optrådte og indspillede Per Carsten med egne elektriske kvintetter, men alvorlig sygdom satte en stopper for Carstens karriere som saxofonist i 1997. Han udskiftede saxofonen med det elektroniske blæseinstrument EWI og vendte kortvarigt tilbage til scenerne i 2003. Hans sidste tid blev blandt andet brugt på at komponere cellokoncerten “Prayer for an Angel”.

Foto: Jakob Eskildsen (Fotograferet i oktober 2006)