OTAS
OTAS’ drømmende musikstykker glider stille ind i lytterens bevidsthed. Den underliggende stemning nægter dog at efterlade lytteren uforstyrret. En cello og en basklarinet horisontalt svævende over et net af beats og syntetiske klange. Musikken er stemningsfuld, filmisk, horisontal, perlende og uforudsigeligt som en drøm. I dette møde skabes der et hybridt univers hvor klassiske instrumenter får nye klangrum og trommemaskiner og sampler bliver organiske instrumenter. Hvert nummer er som en dagdrøm, der indeholder noget genkendeligt som bliver forskudt, strukket og fremtræder i en ny sammenhæng. Både det melodiske materiale, rytmisk og i instrumenteringen har musikken præg af en drømme sekvens der hele tiden udvikler sig i nye og spændende retninger, snarere glidende end punktvis.
OTAS består af cellist Oda Dyrnes, saxofonist Sven Dam Meinild, Trompetist/elektronisk musiker Tyge Jessen og percussionist og elektronisk musiker Ander Bo Eriksen. Alle er er...
OTAS
OTAS’ drømmende musikstykker glider stille ind i lytterens bevidsthed. Den underliggende stemning nægter dog at efterlade lytteren uforstyrret. En cello og en basklarinet horisontalt svævende over et net af beats og syntetiske klange. Musikken er stemningsfuld, filmisk, horisontal, perlende og uforudsigeligt som en drøm. I dette møde skabes der et hybridt univers hvor klassiske instrumenter får nye klangrum og trommemaskiner og sampler bliver organiske instrumenter. Hvert nummer er som en dagdrøm, der indeholder noget genkendeligt som bliver forskudt, strukket og fremtræder i en ny sammenhæng. Både det melodiske materiale, rytmisk og i instrumenteringen har musikken præg af en drømme sekvens der hele tiden udvikler sig i nye og spændende retninger, snarere glidende end punktvis.
OTAS består af cellist Oda Dyrnes, saxofonist Sven Dam Meinild, Trompetist/elektronisk musiker Tyge Jessen og percussionist og elektronisk musiker Ander Bo Eriksen. Alle er erfarne kræfter inden for den danske improvisations og jazz scene og med virker i grupper som Damkapellet, Crush, Astrid Engberg, Guldimund, Sidechains, Ocean Fanfare m.fl.
Avant
Animationen handler om vores interaktion med rummet, hvordan vi bebor det og den energi, der er forbundet med det. Det er musikalsk og visuelt baseret på opdagelsen af oplevelser gennem eksperimentering. Filmen følger ikke et specifikt plot, men har ledemotiver, der krydser veje på forskellige punkter. Denne dobbelthed baseret på gentagelse skaber tidløshed, de gentagne processer illustrerer tingenes konstante opbygning og opløsning. I mit arbejde værner jeg om spontanitet og tilfældighedernes muligheder, derfor syntes jeg det var vigtigt også at bruge denne arbejdsmetode. Jeg bruger en form for spontanitet, som jeg definerer som bevidst instinkt eller rettet spontanitet; det vil sige, at begyndelsen af processen er rettet, men den vej, den går, og slutresultatet er ikke længere. Jeg skabte musikken i en lignende ånd - eksperimenterende & støjmusikelementer kan høres i optagelserne. Jeg anser mulighederne for en tværfaglig tilgang som essentielle. Jeg tror på, at der er fri udskiftelighed og kommunikation mellem genrer. Lydene blev optaget med en bærbar optager, hvorefter jeg mixede og masterede det. Jeg brugte guitarpedaler til at skabe feedback loops, en elektrisk guitar og en violin modificeret af effektpedaler og analoge instrumenter som bækkener og genstande spillet med en violinbue.
Filmskaber : Marcell Mostoha
03'42'' | Farve | Tegning
2021 | Ungarn
Claudia Munksgaard-Palmqvist (1992) er en dansk eksperimentel filmskaber og animator. Gennem sit arbejde som filminstruktør, filmfestival programlægger, filmoperatør, medstifter af en non-profit biograf og underviser ønsker hun at gøre eksperimentel film mere tilgængelig for et bredere publikum og starte samtaler om, hvordan vi ser eksperimentelle film....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.