Johanna Borchert er tysk komponist, pianist og vokalist, som har gjort karriere med afsæt i både København og Berlin. Hendes første album, FM Biography, fik anmelderne til at drage paralleller til Laurie Anderson og Joni Mitchell, Tori Amos og Björk, såvel som til de sene værker af Kate Bush. Borcherts nyeste album, Amniotic, positionerer sig selv mellem genrer med en detaljeret kreativ vilje. Hendes forfinede spil på flyglet med rødder i jazzen og klassisk musik, samt hendes varierende og karismatiske stemme rækker fra hviskende lyrik til lovende, mørke passager og strålende register.
Amniotic præsenterer intense sange og atmosfæriske improvisationer med et lydligt omdrejningspunkt omkring udviklingen af liv før, imens og umiddelbart efter fødslen. På trods af meget forskellig varighed fascinerer alle stykker med en enorm dybde. Kontemplativ til hurtige tempi såvel som sparsomt subtile eller storstilede arrangementer formidler overvejende eftertænksomme stemninger...
Johanna Borchert er tysk komponist, pianist og vokalist, som har gjort karriere med afsæt i både København og Berlin. Hendes første album, FM Biography, fik anmelderne til at drage paralleller til Laurie Anderson og Joni Mitchell, Tori Amos og Björk, såvel som til de sene værker af Kate Bush. Borcherts nyeste album, Amniotic, positionerer sig selv mellem genrer med en detaljeret kreativ vilje. Hendes forfinede spil på flyglet med rødder i jazzen og klassisk musik, samt hendes varierende og karismatiske stemme rækker fra hviskende lyrik til lovende, mørke passager og strålende register.
Amniotic præsenterer intense sange og atmosfæriske improvisationer med et lydligt omdrejningspunkt omkring udviklingen af liv før, imens og umiddelbart efter fødslen. På trods af meget forskellig varighed fascinerer alle stykker med en enorm dybde. Kontemplativ til hurtige tempi såvel som sparsomt subtile eller storstilede arrangementer formidler overvejende eftertænksomme stemninger. I mere episke sange såsom The Mirror og Faster Than Light skaber Borchert selvsikkert store dramatiske vidder. Nogle melodier som f.eks. Environed in Oblivion har en subtil selvsikkerhed. Abstrakte lyde af det præparerede klaver, rytmisk frasering og mangelagerede elektroniske lyde kondenserer intensiteten. Publikum vil opleve en høj grad af intimitet og mangefacetterede improvisationer, når Borchert folder sig ud på Steinway D flyglet i Musikhuset Københavns smukke festsal.
Foto: Doville Sermokas
Musikhuset Jazz er støttet af Københavns Kommune, Augustinus Fonden, Axel Muusfeldts Fond, Ernst B. Sund Fonden, Nordea-fonden, Vesterbro Lokaludvalg, Københavns Musikudvalg, Hoffmann og Husmans Fond og Sportgoodsfonden....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.