The event description is not available in your language.
I 1996 tibragte den danske vibrafonist og komponist
Morten Grønvad et halvt år i Los Angeles i sin søgen efter ny
inspiration. Her tog han bl.a. timer hos slagtøjsspillerne Emil
Richards og Alex Acuña og spillede og sad ind på klubberne
rundt omkring i L.A.
En dag traf han tilfældigt jazzpianisten Clare Fischer - en
meget indflydelsesrig musiker, som både Bill Evans og
Herbie Hancock har omtalt som en af deres store
musikalske inspirationer. Morten Grønvad og Clare Fischer
blev venner, og under dette og efterfølgende ophold i L.A.
besøgte Morten Grønvad ofte Clare Fischer i hans hjem i
Studio City, hvor de diskuterede musikalske ideer og lyttede
til hinandens arbejde. Efter Clare Fischers død i 2012, holdt
Morten kontakt med Clares søn, Brent Fischer (vinder af
flere Latin Jazz Grammys), som nogle år senere ...
The event description is not available in your language.
I 1996 tibragte den danske vibrafonist og komponist
Morten Grønvad et halvt år i Los Angeles i sin søgen efter ny
inspiration. Her tog han bl.a. timer hos slagtøjsspillerne Emil
Richards og Alex Acuña og spillede og sad ind på klubberne
rundt omkring i L.A.
En dag traf han tilfældigt jazzpianisten Clare Fischer - en
meget indflydelsesrig musiker, som både Bill Evans og
Herbie Hancock har omtalt som en af deres store
musikalske inspirationer. Morten Grønvad og Clare Fischer
blev venner, og under dette og efterfølgende ophold i L.A.
besøgte Morten Grønvad ofte Clare Fischer i hans hjem i
Studio City, hvor de diskuterede musikalske ideer og lyttede
til hinandens arbejde. Efter Clare Fischers død i 2012, holdt
Morten kontakt med Clares søn, Brent Fischer (vinder af
flere Latin Jazz Grammys), som nogle år senere besøgte
København. Ved den lejlighed havde Morten og Brent
besluttet at arbejde sammen, og de spillede et par
koncerter sammen på Copenhagen Jazz Festival med fokus
på Clares musik.
Morten Grønvads interesse for Clare Fischer's musik holdt ved, og i 2019 fik han og altsaxofonisten, Jens Søndergaard, ideen,
til at indspille et album baseret på Clare Fischer's kompositioner med deres gruppe Grønvad/Søndergaard Quintet. Under
ledelse af Morten Grønvad og med Jens Søndergaards smukke og melodiske lyd har kvintetten skabt en dybfølt hyldest til
Clare Fischer og hans musik, hvorigennem de er med til at understrege vigtigheden af hans musikalske kreativitet. Den
ledsagende rytmesektion består af pianisten, Thomas Bornø, bassisten, Niels Wilhelm Knudsen og trommeslageren, Niclas
Campagnol.
Morning er Clare Fishers mest kendte latin jazzstandard, fortolket af snesevis af store kunstnere gennem årtierne. Grønvad
og hans all stars ikke blot slutter sig til denne voksende klub, men placerer sig komfortabelt blandt de ypperste fortolkere af
klassikeren. Fra denne afro-cubanske perle bliver vi ført tilbage til Brasilien med Gostoso (Tasty), hvor titlen passer til den
delikate melodi, de smagfulde stemmer og de pikante interaktioner musikerne imellem. Gaviota er en anden bredt fortolket
Fischer latin standard i den afro-cubanske stil, og mens groovet kan betragtes som noget af det mest indtagende ved denne
komposition, er den næste Fisher latin-standard Pensativa en favorit blandt komponister på grund af dens unikke
harmoniske opbygning. Elizete er dedikeret til Elizete Cardoso, hvis tryllebindende koncerter i det (dengang) nye groove,
Bossa Nova, fængslede Clare Fischer, og var med til at gøre ham til en af de første musikere, der introducerede denne nye stil for det amerikanske publikum.
Sammenspillet mellem Grønvad, Søndergaard, Bornø, Knudsen og Campagnol på alle disse sange er sublimt. De er fortrolige
med hinandens indfaldsvinkler til musikken, og samarbejder med lethed, lidenskab og enestående fokus. Morten Grønvad
tilfører en unik og frisk ny æstetik til vibrafonen, og dette album viser, at han er en moden musiker med et godt afsæt i den
fortsatte udvikling af latin-musik på verdensscenen....
Read more
Hide full description.