Odense fejrer Vinterjazz med Bitches Brew, nichefokus og cirkelkoncerter


Når Vinterjazz i 2020 fejrer 20 års jubilæum, så har festivalen faktisk en del at takke Odense for. Det var en gruppe entusiaster fra det odenseanske musikmiljø, der i midten af 90’erne fik succes med en januarfestival ved navn ‘Odense Vinterjazz’. Siden 2001 har Vinterjazz været landsdækkende og er vokset støt til at være en national begivenhed med 150 spillesteder, og i Odense fornyer de sig også i år

Musikbiblioteket i Odense har man udviklet et koncept for Vinterjazz-koncerterne under navnet ’Cirkelkoncerter’. Formålet med konceptet er at skabe en unik ramme for jazzkoncerten, hvor interaktionen mellem musikere og publikum sættes i fokus. Måske bliver publikum udstyret med et instrument og skal spille med? Måske bevæger musikerne sig rundt mellem dig og de andre publikummer under koncerten? Og forhåbentlig opstår en særlig magi mellem band og publikum, når intimitet og improvisationens skrøbelighed bliver sat i centrum for oplevelsen.

“Musikbiblioteket har i samarbejde med grupperne Superfly (6. februar), ZEA (21. februar) og g·bop orchestra (27. februar) skabt rammerne for lige netop deres musik. Det er altså lagt helt op til musikerne, hvordan de ønsker at inddrage publikum i deres koncert,” forklarer Mads Behrend fra Odense Musikbibliotek.

“Til årets Vinterjazz ønskede vi at afholde en række koncerter og skabe nogle unikke koncertoplevelser, som på en eller anden vis adskiller sig fra det, man kan få på andre spillesteder. Da vi jo først og fremmest er et bibliotek, og fordi vi ikke har plads til et stort antal publikummer, virkede det ligetil at arbejde med intimitet og nærvær som udgangspunkt.

Samtidig råder vi over hele Syddansk Universitetsbiblioteks historiske jazzsamlinger. Dette betyder, at udstillingen af deres jazzklenodier og artefakter kan bruges til at danne en helt unik scenografi for cirkelkoncerterne. På denne måde bliver vores særhed som bibliotek en fordel for os – i stedet for en begrænsning. Da vi arbejder med musikere, hvor improvisationen er et centrum for deres musik, har det været en rimelig nem sag at udvikle tre distinkte koncertoplevelser, som man ikke rigtig kan opleve andre steder,” fortæller Mads Behrend.

Styrker de smalle genrer

På det genåbnede musikhus Dexter i Vindegade kan man opleve så forskellige navne som Walt Weiskopf, Enrico Pieranunzi, Horse Orchestra, Svaneborg Kardyb og Sara Parkman.

“Dexter spiller en ret stor rolle for både Odense og hele Fyns koncertudbud for især de smalle genrer. Dexter præsenterer mange forskellige nichegenrer, både upcoming og etablerede, fra både ind- og udland. Vinterjazz er vigtig for Dexter, for her kan vi samle et mere massivt jazzprogram i en periode, end vi ellers vil kunne samle publikum til. Vi oplever, at der kommer flere ud til jazzkoncerterne under festivalen, hvilket naturligvis er positivt,” forklarer Morten V. Østlund, der er spillestedsleder for Dexter og for Musikhuset Posten, der afrunder et alsidigt Vinterjazz i Odense med koncerten DR Big Band “Bitches Brew” feat. Palle Mikkelborg og Arve Henriksen lørdag den 29. februar.

På Teater Momentum finder man Odenses mest progressive og genrefri musikprofil, og det gælder også under Vinterjazz 2020. Her kan man blandt andet opleve de japanske minimalister fra Goat, den nordiske freejazz-gruppe Torden Kvartetten og en kuriøs krautrock-aften med det oversete ikon Harald Grosskopf og Kraut Remixed live, hvor SØS Gunver Ryberg & Cristian Vogel fortolker originale masterbånd fra producerlegenden Conny Planks studie.

Officielle Vinterjazz-spillesteder i Odense: Cafe Biografen, Dexter, Musikhuset Posten, Odense Musikbibliotek, Studenterhus Odense og Teater Momentum.

Koncerterne er en del af den landsdækkende Vinterjazz, der finder sted i sin 20. udgave den 6.-29. februar 2020. Se alle koncerterne i Odense på www.jazz.dk/vinterjazz-2020/program