Jazznyt anbefaler: Nye plader fra Girls In Airports, Hans Henrik Bay, Sternlumen, Morten Haxholm og Dane TS Hawk


Månedens udgivelser #1, september/oktober 2017.
Af Niels Overgård / www.jazznyt.com

 

JAZZEN DYRKES OGSÅ I HJEMMET

Copenhagen Jazz Festival beskæftiger sig med den levende jazz. Den jazz der spilles fra en scene ud til et publikum. Det er den jazz, der opleves i øjeblikket og ofte sammen med andre. Jazzen lever også, når scenelyset er slukket, og trompeten er pakket ned i kufferten. Det sørger musikerne og pladeselskaberne for. De udgiver jazzmusikken. I år er det 100 år siden, at den første jazzplade udkom i USA. I 1924 kom turen til Danmark. Siden er der udkommet flere tusinde danske jazzplader. De sidste 10 år har udgivelsesfrekvensen været på 120-150 nye danske jazzudgivelser om året. Det er svært at danne sig et overblik over alt det, der udkommer.

Det vil bloggen JazzNyt og Copenhagen Jazz Festival lave om på. De har indgået et mediesamarbejde, hvor JazzNyt hver måned leverer overblikket på Jazz.dk. Det bliver i form af 3-5 anbefalinger af de seneste danske jazzudgivelser suppleret med en aktuel artikel om, hvad der sker på den danske jazzscene.

Anmeldelserne kommer fra den over 13 år gamle blog www.jazznyt.com, hvor jazzentusiasten og pladesamleren Niels Overgård skriver om, hvad der sker på jazzudgivelsesfronten indenfor dansk, europæisk og amerikansk jazz. Primært med fokus på Danmark. Ørerne der lytter er fordomsfrie. Det er ikke vigtigt om det er hvinende avantgarde, synthesizerfyldt fusion eller øllet traditionel jazz. Det handler om musikkens sjæl. Hvad vil musikerne og lykkes de med det?

Det er den jazz, der høres på pladespilleren, på cd-afspilleren, på kassettebåndoptageren, på smartphonen, via streaming eller via download, der kommer under behandling. Anbefalingerne suppleres med en månedlig Spotify-playliste med aktuelle danske og udenlandske jazznumre samt en liste over kommende jazzudgivelser, både danske og internationale. Flere gange om ugen er der flere nye og aktuelle anmeldelser på www.jazznyt.com.

 

Girls In Airports Live Edition

JAZZNYT ANBEFALER MÅNEDENS UDVALGTE PLADER – SEPTEMBER 2017

I den første omgang anbefalinger af gode plader, som jeg har anmeldt på min blog, er der stor spredning. En af de største danske succeser i udlandet de senere år på jazzfronten er uden tvivl kvintetten Girls in Airports. Det understreger de med al tydelighed på deres femte album, der er indspillet i Tyskland og udgivet af et engelsk pladeselskab. Den anden anbefaling er et kassettebånd med TS Høeg. Det er en lo-fi godte med 90 minutters musik og det, der ligner. Hans Henrik Bay er en moden herre, der ikke har udsendt musik på plade i 15 år. Sternlumen er et alias for tyskeren Thomas Kudela. Han bor på Nørrebro og har lige udsendt sit andet soloklaveralbum. Den sidste anbefaling er med bassist og komponist Morten Haxholm, der med sit femte album sætter den kunstneriske barre højt.

Ud for pladerne er angivet i hvilket format de er tilgængelige. LP er vinyl, CD giver sig selv. DL står for download og betyder at musikken bl.a. kan købes i iTunes eller på kunstnerens hjemmeside. Stream betyder, at musikken kan høres på de gængse streamingtjenester: Spoitify, Tidal og Yousee Musik.

 

Girls in Airports: Live (Edition) LP/CD/DL/Stream

De har lavet fire studiealbums siden debuten udkom for syv år siden. Jeg har aldrig hørt Girls in Airports som nogen der lavede overfladisk eller ligegyldig musik. Med det nyeste udspil er der alligevel sket noget. De er drejet over mod et mere seriøst og alvorligt udtryk, end jeg tidligere har hørt fra deres side. Det er ganske interessant, fordi mange af numrene kendes i forvejen. Grundtonen og stemningen er udstyret med en anden og dybere tyngde. De har modnet. Musikken er indspillet ved tre koncerter i Hamburg, Dresden og Berlin i april i år. Har man oplevet dem live vil man dog ikke være i tvivl om at det er der, hvor Girls in Airports i særlig grad glimrer. Det er der hvor energien og øjeblikkene gnistrer.

Live udgives både på CD og LP af det engelske pladeselskab Edition Records. Der er heldigvis blevet plads til nogle helt nye numre på albummet. ADAC er en tung hyldest til det klassiske vejatlas, der lå i enhver bil der kørte ned gennem Tyskland i tiden før GPS’en. Det sidste nummer på både LP og CD er også nyt og hedder Vejviser. Åbningsnummeret er ligeledes nyt og hedder Kantine. Et meget stemningsfyldt nummer, der har fået titel efter Kantine am Berghain i Berlin, hvor de i følge dem selv, spillede den bedste koncert på turen. Her er de fleste af albummets numre fra. De resterende numre er overvejende fra de seneste albums Fables og Kaikoura, mens der på CD’en er blevet plads til et par stykker fra Migration-pladen.

Girls in Airports er de samme fem musikere, som de hele tiden har været – og tak for det. Det er saxofonisten Martin Stender der har skrevet det meste af musikken. Live er måske den mest uundværlige Girls in Airports plade indtil nu. De er som et levende væsen der ubesværet bevæger sig mellem det stramt styrede og det afsindigt løsslupne. Liveenergien er på mesterlig vis indkapslet af John Fomsgaard. Jeps! Den er god nok. Det er en meget anbefalelsesværdig plade.

girlsinairports.net / http://jazznyt.blogspot.dk/2017/09/girls-in-airports-live-edition.html

Dane TS Hawk: 90 minutes of live music – Acoustic w a lot of saxing – Electric w a lot of looping (Insula Jazz) kassettebånd

I 1987 var jeg på Roskilde Festival, hvor jeg bl.a. hørte Sort Sol, Sonic Youth, Iggy Pop, Diamanda Galas og The Go-Betweens. Her var et af de mange højdepunkter, en eftermiddagskoncert på grøn scene med TS Høeg og det store ensemble Somesax. Jeg fattede ikke meget af hvad der skete og hvor var det dog skønt. TS kan heldigvis stadig prikke til min musikalske nøgenhed. I forbindelse med danersaxens 60 års fødselsdag i år, spillede han på Copenhagen Jazzhouse sammen med His 9 altophonians hvor bl.a. Lotte Anker, Maria Dybbroe, Laura Toxværd og Torben Snekkestad er med. Her hylder de bl.a. John Tchicai, Steve Lacy og Ornette Coleman, TS Høeg styrer på fornem vis de 9 altsaxofoner gennem musikken. På samme båndside er der desuden blevet plads til nogle saxofonsolo, duo og kvartet indspilninger fra Copenhagen Jazzfestival 2014.

På side B er der blevet plads til en forrygende indspilning fra Mandagsklubben 5e, hvor TS Høeg var Artist in Residence i september 2016. Han er sammen med Torben Snekkestad, Kristian Tangvik, Jeppe Zeeberg og Anders Vestergaard. Det er elektrisk og loopet. TS Høeg spiller på grammofon og keyboards og fører lytteren gennem en malstrøm af mærkværdigheder. Det er dybt fascinerende og underligt.

Hvis du kun køber et kassettebånd med jazz i år, så er det her bånd et rigtigt godt bud.

www.facebook.com/insulamusiclabel / http://jazznyt.blogspot.dk/2017/09/dane-ts-hawk-90-minutes-of-live-music.html

Hans Henrik Bay: Dreams (Gateway) CD/DL/Stream

Det er 15 år siden at debutpladen Chasing the Hawk udkom. Det er først nu at opfølgeren er klar. Det drejer sig om guitaristen Hans Henrik Bay, der i 90’erne var en del af Ensemble New, der bl.a. lavede plader med Morten Grønvad og Jesper Riis. Bassisten i bandet hed Torben Bjørnskov. Det gør han også på Bays plade Dreams, hvor Lars Wagner spiller trommer og førnævnte Riis er med på trompet og flugelhorn. Musikken befinder sig i fusionsgaden. Men hvor trommeslageren Lars Wagners plade Fusion fra tidligere i år havde et tydeligt firserpræg, så er Hans Henrik Bay mere organisk og nutidig i lyden. Trommerne er f.eks. med et helt andet lydbillede.

Den helt store gevinst ved pladen er utvivlsomt Jesper Riis, der med sit flotte og lydhøre trompetspil er en lise for sjælen. Det er en ren og elektronisk upåvirket trompet der står klart. Hans Henrik Bay holder sig overvejende på den velfriserede side af fusionsjazzen. Det tenderer til smoothjazz uden at blive kvalmt. Dog er det som om Bay har haft behov for at give slip for pænheden. The Drongos are restless tonight er med en guitarsynthesizer, der lyder mere af et keyboard, som Kenneth Knudsen kunne have spillet. Jeg falder pladask for den slags virkemidler. Her spiller Bjørnskov på elbas ligsom han gør på titelnummeret Dreams. Et nummer der får mig til at tænke på Motown klassikeren Reach out, I’ll be there. Dreams er moden fuisonsjazz fra en musiker der har haft en vision med musikken og lykkes med det.

hanshenrikbay.dk / http://jazznyt.blogspot.dk/2017/09/hans-henrik-bay-dreams-gateway.html

Sternlumen: Nørrebro Nights (Gateway) CD/DL/Stream

Den første store forandring, i forhold til debutalbummet fra sidste år, er lyden. Thomas Kudela aka. Sternlumen har lavet album nr. 2. Det er indspillet i Millfactory i København. Lyden er outstanding. Det er et svulmende lækkert flygelorgie, der syder og bobler på albummet Nørrebro Nights. Det er også der, hvor Sternlumen har hjemme. I den kulturelle smeltedigel midt i København. Tyskeren der oprindelig er fra Ruhr-distriktet har altid været draget af Skandinavien. Det er ikke svært at høre på albummet, hvor der er, den der stearinoplyste sene aftenstemning med hygge, varme og en snert af noget melankoli.

Jeg har ofte haft Sternlumens plade i ørerne i de seneste uger og har bl.a. tænkt på filmkomponisten Max Richter og Nils Frahm, når jeg har hørt musikken. Minimalismen, jazzen og den klassiske musik er en del af universet. Jeg hørte den ultraminimalistiske trio The Necks i lørdags og hører også en del af trioens pianist John Abrahams i Sternlumens musik. Dog sker der flere skift hos Sternlumen end hos The Necks. Men dramaet og spændingen i musikken, det kan de begge to. Nørrebro Nights er en meget smuk og afklaret opfølger til debutpladen.

Sternlumen.com / http://jazznyt.blogspot.dk/2017/09/sternlumen-nrrebro-nights-gateway.html

Morten Haxholm Chordless Quartet: Tesseract (Gateway) DL

Klaver, guitar og vibrafon er nogle klassiske eksempler på et akkordbærende instrument. Langt de fleste jazzudgivelser indenfor den klassiske jazz, har et akkordbærende instrument med. På den anden side er det heller ikke ultrasjældent at lave jazz uden et akkordbærende instrument. Et par af mine favoritter er Ornette Colemans trio på Gyllene Cirkeln i Stockholm og Sonny Rollins trio på The Village Vanguard. I så lille en kontekst bliver udtrykket mere råt og spartansk – selv om Coleman og Rollins ikke har problemer med at fylde hele fladen ud. Gerry Mulligan begyndte tidligt i 50’erne med at lave musik uden akkordbærende instrumenter. Det handlede ikke kun om at pianisten ikke var mødt op. Musikken var tænkt sådan fra starten. Her er indspilningerne med Chet Baker i særklasse. Lyt og smelt.

Den danske bassist Morten Haxholm har på sit femte album også tænkt musikken uden et akkordbærende instrument. Pladen er blevet til med to meget stærke blæsere i front. Danske Mads la Cour på flugelhorn og chilenske Melissa Aldana på saxofon. Sidstnævnte var JazzDanmarks Artist in residence i september 2016, hvor hun opholdte sig en måned i Danmark. Tilknytningen til den danske jazzscene kom efter at hun havde været instruktør på Summer Session på Vallekilde i 2015. Det er Morten Hæsum der sidder ved trommerne.

Morten Haxholm lavede musikken i 2011-2013 på soliststudiet på Det Rytmiske Musikkonservatorium, hvor han lavede den akkordløse musik, fordi der kunne blive mere plads til kontrabassen. Uden at røbe alt for meget, så er der ganske rigtigt blevet plads til masser af bas. Haxholm har ladet sig inspirere af så forskellige ting som Monk og Coltrane på Tumbalina, af det danske rockband Kashmirs bestemmerhat El Bastolon eller noget så enkelt som et nummer, der er lavet for, at lære rytmen 4 over 5 bedre at kende. Tesseract er et særdeles vellykket album med fine kompostioner, hvor der er masser af luft til solopræstationer. Makkerskabet mellem la Cour og Aldana er desuden en ekstra gevinst.

Bonusinfo: Pladen udkommer kun som digital download, med et enkelt nummer tilgængeligt på Spotify. Haxholms album Equlibrium er med over 300.000 afspilninger ellers et af de mest streamede danske jazzalbums på Spotify, men ifølge Haxholm heller ikke særligt indtægtsgivende. Så denne gang er det ikke gratis at lytte til god jazz.

mortenchristian.dk / http://jazznyt.blogspot.dk/2017/09/morten-haxholm-chordless-quartet.html

 

JAZZNYTS UDVALGTE SPOTIFY PLAYLISTE – SEPTEMBER 2017

 

KOMMENDE JAZZUDGIVELSER – OKTOBER 2017

Dansk

Sinne Eeg: Dreams (Stunt)
Thomas Clausen & Carlos Malta: Dreamland (Stunt)
Blanco Y Negro: Timbero (Stunt)
Thomas Fonnesbæk & Justin Kauflin: Synesthesia (Storyville)
Carsten Dahl Experience: Live (Storyville)
Carsten Dahl Experience: Ultimate (Storyville) *alle fem Experience-plader samlet i boks
Peter Marott & Swinghouse Orchestra (Gateway)
Mikkel Ploug: Allevations (Songlines) solo
Carsten Lindholm: Indispiration (Jazznarts) med Erik Truffaz, John Beasley etc.
Wood Organisation: Wood Organisation (Gotta Let it Out/Insula Jazz) kassettebånd

Nordisk

Signe Dahlgren: Solo (Insula Jazz/Astral Spirits) kassettebånd
Nordic Circles: Under the clouds (AMP) Jesper Bodilsen, Lars Jansson, Jacob Young
Jari Haaapalainen Trio JH3: Fusion Nation (Moserobie)
Iiro Rantala & Ulf Wakenius: Good Stuff (ACT)
Mimi Terris: Den store skalan (Calibrated)
Gustav Lundgren & Unit: At the movies (Lundgren Music)
Gustav Lundgren & Antoine Boyer: Acoustic Connection Live (Lundgren Music)
Nils Økland: Lysning (Hubro)
Silje Neergaard: For You a thousand times (Sony)
Lumi: A love drunk poem (Havtorn Records)
Fredrik Kronkvist: Afro Cuban Supreme (Connective)
MusicMusicMusic: Äventyret (Hoob)
Lina Nyberg: Terrestial (Hoob)
David’s Angels: Traces (Kopasetic Productions)
Tore Brunborg & Ketil Bjørnstrand: Nordic Nights (ACT)

International

Julian Argüelles/Mario Langinha/Helge Norbakken; Setembro (Edition)
Stacey Kent: I know I dream (Sony)
Steffano Bollani Trio: Mediterraneo Jazz at Berlin Philharmonic (ACT)
Gregory Porter: Nat King Cole and me (Decca)
Anouar Brahem/Django Bates/Dave Holland/Jack DeJohnette: Blue Maqams (ECM)
David Virelles: Gnosis (ECM)
Blue Note All Stars: Our point of view (Blue Note) Loueke, Akinmusire, Glasper etc.
Dave Douglas & The Westerlies: Little Giant Still Life (Greenleaf)
Christian McBride Big Band: Bringin’ it (Mack Avenue)
Avishai Cohen: 1970 (Masterworks)
Nicole Willis & UMO Jazz Orchestra (Persephone)
Melanie De Biasio: Lilies (Pias)
Joel Weiskopf: The Message (Steeplechase)
Dick Oatts: Use your imagination (Steeplechase)

*Indlægget i denne artikel udtryk for skribentens holdning. Det månedlige jazznyt på Jazz.dk er et samarbejde mellem Jazznyt.com og Copenhagen Jazz Festival. De omtalte udgivelser i denne artikel er udvalgt af Niels Overgård fra Jazznyt. Flere gange om ugen er der nye og aktuelle anmeldelser på www.jazznyt.com.