BLK JKS er en enestående naturkraft i den sydafrikanske musikundergrund. Efter en længere pause er Johannesburg-kvartetten endelig tilbage med deres længe ventede nye album, “Abantu / Before Humans”, der er gruppens første fuldlængde i 12 år.
Gruppens lyd er kendetegnet ved brede grooves smeltet sammen med guitar- og blæserdrevet afrorock, krydret med spirituel jazz, post-apokalyptisk funk, oprørs-dub og hjembyens særlige house-genre kwaito. Tilsammen danner det et udtryk, der uden problemer svæver mellem det mystiske, hjemsøgte og spirituelle – et musikalsk kludetæppe, der både favner Bad Brains, Sun Ra og Funkadelic i unikke, afrikanske farver.
BLK JKS blev i sin tid ‘opdaget’ af Diplo og har siden opnået hyldest fra The Mars Volta og TV On The Radio og jammet med The Roots, Foo Fighters og Alicia Keys.
Mere end 10 år efter deres banebrydende debut, “After Robots”, er BLK JKS stadig blandt de mest kriminelt u...
BLK JKS er en enestående naturkraft i den sydafrikanske musikundergrund. Efter en længere pause er Johannesburg-kvartetten endelig tilbage med deres længe ventede nye album, “Abantu / Before Humans”, der er gruppens første fuldlængde i 12 år.
Gruppens lyd er kendetegnet ved brede grooves smeltet sammen med guitar- og blæserdrevet afrorock, krydret med spirituel jazz, post-apokalyptisk funk, oprørs-dub og hjembyens særlige house-genre kwaito. Tilsammen danner det et udtryk, der uden problemer svæver mellem det mystiske, hjemsøgte og spirituelle – et musikalsk kludetæppe, der både favner Bad Brains, Sun Ra og Funkadelic i unikke, afrikanske farver.
BLK JKS blev i sin tid ‘opdaget’ af Diplo og har siden opnået hyldest fra The Mars Volta og TV On The Radio og jammet med The Roots, Foo Fighters og Alicia Keys.
Mere end 10 år efter deres banebrydende debut, “After Robots”, er BLK JKS stadig blandt de mest kriminelt undervurderede og bedste afrikanske live-grupper. Foruden stemplet “Africa’s Best New Band” uddelt af Rolling Stone Magazine International har trommeslager Tshepang Ramoba af amerikanske Billboard Magazine tidligere fået tildelt titlen som bedste musiker ved den internationale undergrundsfestival SXSW i Austin, Texas.
“This South African art-rock band traffics in complexity, cross-hatching not only rhythms and textures but also the signifiers of genre” - Nate Chinen (New York Times)
“It’s a sonic roller coaster ride as tracks melt into each other, genres cease to make sense, rock guitars vie with free-jazz trumpet and where funk and hip-hop bleed into rock’n’roll. It’s almost as if Radiohead, Hugh Masekela, Funkadelic and Public Enemy decided to have a jam session. Impossible to categorise, BLK JKS occupy a unique space of their own making.” **** RNR
“A prequel to 2009’s amazing After Robots … What occurs when you listen to Abantu is that it is an Old Testament support to After Robots – where that album prophesied Afropunk, this album suggests the roots to that moment, an engrossing journey of Afrobeat, fuzzy yet hugely suggestive drone and psych textures, and a bristling sense of both pride and critique that sings through.” The Wire
“… Spectacular: the coming together of past, present and futurist Afro-diaspora sounds, to explore their homeland’s cultural legacy … An exhilarating, energized return.” **** Mojo
...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.