Der er en særlig stemningsfuld aften i vente i Brorsons Kirke, hvor Flemming Agerskov har sammensat denne kvintet af musikere som alle har en melodisk, sonorisk og luftig tilgang til musikken.
Det er musikere som i vid udstrækning har kirkerummet som vanlig udfoldelsesrum og derfor er lydhøre over for ”stedets ånd” som en vital medspiller.
Kvintettens musikere har fælles baggrund i bl.a. den friere improvisation, jazzen, den nordisk folketone, folk og americana.
Musikken vil primært være skrevet af Flemming Agerskov, som kompositorisk lader sig inspirere af både den nordiske jazz, minimalisme, keltisk musik, gregoriansk sang, og franske orgelkomponister som Olivier Messiaen og Jean Alain.
Det melodiske udgangspunkt er ofte ret enkle, stemningssættende tableauer, cykliske og minimalt forandrende temaer og melodier - blandet med en stor improvisatorisk frihed for den individuelle musiker.
Passende til rummet, sættes tiden ofte ned i en la...
Der er en særlig stemningsfuld aften i vente i Brorsons Kirke, hvor Flemming Agerskov har sammensat denne kvintet af musikere som alle har en melodisk, sonorisk og luftig tilgang til musikken.
Det er musikere som i vid udstrækning har kirkerummet som vanlig udfoldelsesrum og derfor er lydhøre over for ”stedets ånd” som en vital medspiller.
Kvintettens musikere har fælles baggrund i bl.a. den friere improvisation, jazzen, den nordisk folketone, folk og americana.
Musikken vil primært være skrevet af Flemming Agerskov, som kompositorisk lader sig inspirere af både den nordiske jazz, minimalisme, keltisk musik, gregoriansk sang, og franske orgelkomponister som Olivier Messiaen og Jean Alain.
Det melodiske udgangspunkt er ofte ret enkle, stemningssættende tableauer, cykliske og minimalt forandrende temaer og melodier - blandet med en stor improvisatorisk frihed for den individuelle musiker.
Passende til rummet, sættes tiden ofte ned i en lavere hastighed, hvor der gives rum til at dvæle ved stemning, klang, udtryk og transformation i en kæde af små forskydninger.
Både forandring og genkendelighed er indlejret i titlen, Scotoma, Den Blinde Vinkel Et begreb der har flere betydninger. Blandt andet udtryk for et område med visuel begrænsning i synsfeltet, - men også i psykologien, - om ”blinde vinkler” i vores opfattelses- og erkendelsesevne.
Musikkens eller kunstens væsen er dermed også at rummet, musikere, lyttere og lyd sammen kan bringe hinandens blinde vinkler til live – og måske for en stund, gøre os – afstandsløse, - med andre ord, - ophæve afstanden mellem den, der sanser og det, vi sanser....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.