"Unburying, from Liminals, Emerging" er ikke helt af denne verden, men undersøger palæolitiske fortider og drømmeformede fremtider.
Inspireret af de udvidede tidscyklusser i sydindisk klassisk musik og nuancerede klangfarver og afstemninger i balinesisk gamelan, reflekterer det over rejser til steder som Chennai (hvor man studerede mundtlige traditioner i karnatisk musik), Delfi (hvor man udforskede myter fra det gamle Grækenland) og Dordogne-dalen (hvor man dykkede ned i palæolitisk grottekunst i Sydfrankrig).
Processen involverer at søge i den dybe fortid i bestræbelserne på at kortlægge betydninger i en forestillet fremtid. Katartisk set er det en slags "udgravning" af underbevidstheden. En jungiansk måde at være i verden på. En proces af individualisering. Når man bevæger sig mellem bevidsthed og underbevidsthed, vågenhed eller drømme, svæver man i liminale rum. Efter at have været opslugt af disse tilstande, finder vi os selv frem.
"Unburying, from Liminals, Emerging" er ikke helt af denne verden, men undersøger palæolitiske fortider og drømmeformede fremtider.
Inspireret af de udvidede tidscyklusser i sydindisk klassisk musik og nuancerede klangfarver og afstemninger i balinesisk gamelan, reflekterer det over rejser til steder som Chennai (hvor man studerede mundtlige traditioner i karnatisk musik), Delfi (hvor man udforskede myter fra det gamle Grækenland) og Dordogne-dalen (hvor man dykkede ned i palæolitisk grottekunst i Sydfrankrig).
Processen involverer at søge i den dybe fortid i bestræbelserne på at kortlægge betydninger i en forestillet fremtid. Katartisk set er det en slags "udgravning" af underbevidstheden. En jungiansk måde at være i verden på. En proces af individualisering. Når man bevæger sig mellem bevidsthed og underbevidsthed, vågenhed eller drømme, svæver man i liminale rum. Efter at have været opslugt af disse tilstande, finder vi os selv frem.
Den prisbelønnede canadiske komponist og pianist Matt Choboters musik maler subliminale lydfortællinger mellem sprækkerne i avant-jazz, eksperimental og moderne klassisk. Informeret af ikke-vestlige kulturer og eklektisk spiritualisme omfavner han liminal psykologi og drømmearbejde; en musikalsk praksis, der absorberer særlige træk
fra sydindisk klassisk og balinesisk gamelan; og en temmelig sansende, animistisk eksistentiel orientering.
Hans musik er blevet beskrevet som: "post-jazz af en udpræget personlig slags" (Ron Schepper fra Textura); "Tæt udtryksfuld musik" med en "drømmeagtig aura" (Fabricio Vieira); musik, der "minder om meget original filmmusik" (Ken Vos)....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.