The event description is not available in your language.
Den socialt bevidste bassist, rapper og sangskriver Meshell Ndegeocello vender tilbage til Copenhagen Jazz Festival med sit nyeste, kritikerroste Grammy-album “No More Water: The Gospel of James Baldwin”
“Making music is the rare moment that I feel raceless and genderless”.
Sådan beskriver den amerikanske multiinstrumentalist, producer og sangskriver m.m. Meshell Ndegeocello – en ener i moderne musikhistorie – sin kunstneriske proces. Siden sin debut i eget navn, “Plantation Lullabies” (1993), har den 55-årige kunstner fundet sit helt eget udtryk i krydsfeltet mellem funk, jazz, rock, dub og soul – ofte ledsaget af politisk dybt engagerede tekster.
Med albummet “No More Water: The Gospel of James Baldwin” (2024) hylder og fremhæver Ndegeocello nogle af de afroamerikanske forfattere og foregangspersoner, der ligger som en klangbund for hendes egen mus...
The event description is not available in your language.
Den socialt bevidste bassist, rapper og sangskriver Meshell Ndegeocello vender tilbage til Copenhagen Jazz Festival med sit nyeste, kritikerroste Grammy-album “No More Water: The Gospel of James Baldwin”
“Making music is the rare moment that I feel raceless and genderless”.
Sådan beskriver den amerikanske multiinstrumentalist, producer og sangskriver m.m. Meshell Ndegeocello – en ener i moderne musikhistorie – sin kunstneriske proces. Siden sin debut i eget navn, “Plantation Lullabies” (1993), har den 55-årige kunstner fundet sit helt eget udtryk i krydsfeltet mellem funk, jazz, rock, dub og soul – ofte ledsaget af politisk dybt engagerede tekster.
Med albummet “No More Water: The Gospel of James Baldwin” (2024) hylder og fremhæver Ndegeocello nogle af de afroamerikanske forfattere og foregangspersoner, der ligger som en klangbund for hendes egen musikalske aktivisme – kæmper som James Baldwin og Audre Lorde. Albummet vandt i lighed med hendes Blue Note-debut, “The Omnichord Real Book”, en Grammy i den relativt nyslåede kategori “Best Alternative Jazz Album” og har da også høstet et væld af anmelderroser.
Meshell Ndegeocello var den første kvinde på forsiden af Bass Player Magazine i 2002. Hendes karriere begyndte dog allerede i slutningen af 1980’erne som bassist i en række funk-bands i hjembyen Washington D.C. Solodebuten var første udgivelse på Madonnas pladeselskab Maverick Records, og hun har i årenes løb samarbejdet med kunstnere lige fra John Mellencamp, Rolling Stones og Basement Jaxx til Herbie Hancock, Alanis Morissette – og listen kunne blive ved.
Copenhagen Jazz Festival og DR Koncerthuset glæder sig til at kunne præsentere en af moderne musiks mest egenrådige, kompromisløse og socialt bevidste stemmer med hendes første optræden i Koncertsalen til sommer....
Read more
Hide full description.