Damkapellet: Pauline Hogstrand “Chants” (2022, uropførelse)
En ekspedition, et ritual i blinde, et kald. At dele. Værket Chants er skrevet for musikerkollektivet Damkapellet af musiker og komponist Pauline Hogstrand, som selv er medlem i gruppen. Med en instrumentering for strygere, slagtøj og orgel, inddrages publikum i et intimt musikalsk rum der spænder mellem nærhed og uendelighed, hvor cykliske strukturer overtager hinanden og hele tiden bliver til nyt. Det komponerede værk er blevet givet til Damkapellet med plads til ensemblets musikere at udfolde og præge musikken til sin egen.
Værket er bestilt af Koncertkirken og støttet af Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening.
Pauline Hogstrand (SV) er en bratschist og komponist med base i København siden 2009. Med en kandidat i bratsch fra DKDM (2017), har hun sidenhen studeret elektroakustisk komposition for Kent Olofsson (Malmö Musikhögskola) og komposition for Fredrik Högberg...
Damkapellet: Pauline Hogstrand “Chants” (2022, uropførelse)
En ekspedition, et ritual i blinde, et kald. At dele. Værket Chants er skrevet for musikerkollektivet Damkapellet af musiker og komponist Pauline Hogstrand, som selv er medlem i gruppen. Med en instrumentering for strygere, slagtøj og orgel, inddrages publikum i et intimt musikalsk rum der spænder mellem nærhed og uendelighed, hvor cykliske strukturer overtager hinanden og hele tiden bliver til nyt. Det komponerede værk er blevet givet til Damkapellet med plads til ensemblets musikere at udfolde og præge musikken til sin egen.
Værket er bestilt af Koncertkirken og støttet af Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening.
Pauline Hogstrand (SV) er en bratschist og komponist med base i København siden 2009. Med en kandidat i bratsch fra DKDM (2017), har hun sidenhen studeret elektroakustisk komposition for Kent Olofsson (Malmö Musikhögskola) og komposition for Fredrik Högberg (Piteå Musikhögskola), og optræder som kunstner på den danske musikscene i forskellige konstellationer. Hendes værker implementerer komponerede strukturer i cykliske og udvidede former til instrumenter og syntese, i elektroakustiske og akustiske formater. Kompositionerne undersøger lydens iboende spektrale egenskaber og deres evne til at transcendere tid og rum, krop og enhed. I 2020 udgav Pauline Hogstrand sit debutalbum “The Enterer” som soloartist på det københavnske pladeselskab No Technique. I september 2021, uropførtes værket “Inside Outside”, som hun komponeret til Damkapellet og festivalen Gong Tomorrow, i samarbejde med Oda Dyrnes og Irene Bianco. Det næstkommende soloalbum “Áhkká” forventes udkomme i august 2023.
Damkapellet er et musikerkollektiv bestående af 15 kvinder, med baggrund i den klassiske musik, der har eksisteret siden 2016. De fremfører musik af kvindelige komponister fra alle tider, med det formål at støtte kvinder i verdens musikscener. Gennem at lære om og udfordre traditioner, samt skabe bevidsthed om magtstrukturer, søger de efter kunstnerisk diversitet og alternative veje til at skabe, danne og dele musik. Damkapellet udtrykker sig i forskellige konstellationer, såsom orkestre, lydinstallationer, kammerensembler, solo og giver foredrag om projektet.
SOUNDING SOCIETY er en improviserende kvintet født ud af kunstnerisk forskning i foreningen af traditionel verdensmusik fra mange forskellige kulturer, herunder traditionel marokkansk Gnawa-musik, indiske ragaer, asiatisk slagtøjsmusik, armensk begravelsesmusik og andre med elektronik, improvisation, ambient, grooves og samtidig skabe en indlevende oplevelse for publikum, der rækker langt ud over en typisk koncert.
Den 16. februar 2023 er også udgivelsesdatoen for SOUNDING SOCIETYs debutalbum med titlen "HOMECOMING MEDLEY or SOCIETY INTO SOUND", som vil være tilgængelig som cd og digital download. Albummet vil blive udgivet på det uafhængige musikselskab Gotta Let It Out (www.gottaletitout.bandcamp.com).
https://gottaletitout.bandcamp.com/album/homecoming-medley-or-society-into-sound
https://youtu.be/oJe6g0sDviU
...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.