Thomas Ulrik Larsen har flere gange fyldt Musikbiblioteket med foredrag om rockmusikkens danske og udenlandske ikoner. Hans foredrag har ofte berørt området mellem høj og lav kultur, altså bredt populær musik, som viste sig at være både ambitiøs, langtidsholdbar og debatskabende. Det samme gælder for ”Rhapsody in Blue”, som både blev en sællert og en kunstnerisk satsning, der gav genlyd i mange år efter.
”Rhapsody in Blue” af den amerikanske legende, komponisten George Gershwin, fylder 100 i februar 2024. Thomas Ulrik Larsen holder foredrag om det besynderlige og kontroversielle værk, som den såkaldte jazz-symfoni ”Rhapsody in Blue” var og er. Den populære og ret uskolede Gershwin blev manden, som sikrede amerikansk kunstmusik et gennembrud i den modernistiske musik-æra i 1920erne. Han blev en uventet darling hos højtstående europæiske og russiske komponister som Ravel, Schönberg og Stravinskij og solgte plader i et omfang, der ikke var se...
Thomas Ulrik Larsen har flere gange fyldt Musikbiblioteket med foredrag om rockmusikkens danske og udenlandske ikoner. Hans foredrag har ofte berørt området mellem høj og lav kultur, altså bredt populær musik, som viste sig at være både ambitiøs, langtidsholdbar og debatskabende. Det samme gælder for ”Rhapsody in Blue”, som både blev en sællert og en kunstnerisk satsning, der gav genlyd i mange år efter.
”Rhapsody in Blue” af den amerikanske legende, komponisten George Gershwin, fylder 100 i februar 2024. Thomas Ulrik Larsen holder foredrag om det besynderlige og kontroversielle værk, som den såkaldte jazz-symfoni ”Rhapsody in Blue” var og er. Den populære og ret uskolede Gershwin blev manden, som sikrede amerikansk kunstmusik et gennembrud i den modernistiske musik-æra i 1920erne. Han blev en uventet darling hos højtstående europæiske og russiske komponister som Ravel, Schönberg og Stravinskij og solgte plader i et omfang, der ikke var set før i USA.
”Rhapsody in Blue” blev både populær og forkætret. Mange musikkritikere angreb værket for dets vovede omgang med jazzen, de sortes musik, og med stiltræk fra den senromantiske periode.
Lyder det vildt og mærkeligt? Det er det. Og George Gershwin var i den grad rockstar, før begrebet blev opfundet. Tag med tilbage til ”de brølende 20ere”, hvor George Gershwins musik var overalt....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.