Den danske sangerinde Nana Rashid har med sin nylige DMA-sejr for alvor markeret sig som et af de mest lovende navne på den danske jazzscene. Under Vinterjazz 2024 når hun landet rundt med sin inderlige melankoli – også til DR Koncerthuset, hvor publikum kan opleve hende med klavertrio tirsdag d. 20. februar.
"Årets Nye Jazznavn har det seneste år været et dominerende samtaleemne på den danske jazzscene, og med flotte anmeldelser både nationalt og internationalt understreges kunstnerens imponerende kunstneriske dybde, personlighed og modenhed. Vinderen præsenterer et enkelt, ukrukket og stærkt udtryk, hvor musikken skærer ind til benet uden overflødige toner. Med klassisk jazzlyd og kraftfulde blues-elementer leverer årets nye jazznavn en meget overbevisende debut."
Sådan udtaler DMA Jazz-akademiet om det danske stjerneskud Nana Rashid, som netop har vundet prisen for Årets Nye Jazznavn ved DMA Jazz. Til prisuddelingen var sangerinden ogs...
Den danske sangerinde Nana Rashid har med sin nylige DMA-sejr for alvor markeret sig som et af de mest lovende navne på den danske jazzscene. Under Vinterjazz 2024 når hun landet rundt med sin inderlige melankoli – også til DR Koncerthuset, hvor publikum kan opleve hende med klavertrio tirsdag d. 20. februar.
"Årets Nye Jazznavn har det seneste år været et dominerende samtaleemne på den danske jazzscene, og med flotte anmeldelser både nationalt og internationalt understreges kunstnerens imponerende kunstneriske dybde, personlighed og modenhed. Vinderen præsenterer et enkelt, ukrukket og stærkt udtryk, hvor musikken skærer ind til benet uden overflødige toner. Med klassisk jazzlyd og kraftfulde blues-elementer leverer årets nye jazznavn en meget overbevisende debut."
Sådan udtaler DMA Jazz-akademiet om det danske stjerneskud Nana Rashid, som netop har vundet prisen for Årets Nye Jazznavn ved DMA Jazz. Til prisuddelingen var sangerinden også nomineret til Årets Vokaljazzudgivelse og leverede desuden en solid live-performance med et potpourri af numre fra debutalbummet “Music For Betty” (2023).
Med et nyt take på det klassiske jazzgreb synger Rashid sig ind i samtidens dilemmaer i et på én gang intenst og beroligende univers. Sangene er fulde af nattetimernes melankoli og eftertænksomhed, og musikken fremføres med en rå oprigtighed i historier om at høre til og finde sin plads i verden. Lyden af Nana Rashid skiller sig ud på den danske jazzscene med en uortodoks vinderkombination af intens Nina Simone-arv omgivet af en sval nordisk tone.
Anmeldere har beskrevet hende som et bevis på, at der stadig kan findes store og uopdagede talenter i jazzen – en sanger med en sjælden stemme og med en tilgang til musikken, der er både nøgen, sårbar og stærk.
Nana Rashid udtaler selv, at “Music For Betty” er en metafor for og en hyldest til de menneskelige sårbare sider. Der hvor det levede liv og den uundgåelige smerte kan mærkes. Det sted, hvor musikken for hende kommer fra, og som er den understrøm, der forbinder os og skaber nærhed og intimitet.
“Nana Rashids personlige og intense Nina Simone-arv og Little Norths svale nordiske tone udgør en uortodoks vinder-kombination” – 5 hjerter i Politiken
“Jeg vil vove at kalde “Music for Betty” et af de absolut bedste danske vokaljazz-debutalbum i flere år” – 5 stjerner i GAFFA
“Åbneren ‘Poor Blue Betty' besidder en ulmende intensitet, som sætter tonen for hele albummet.” – 5/4 Jazzwise editors choice
“Det er en plade der i al sin vælde, er noget af det bedste jeg har hørt fra en dansk jazzsangerinde meget længe. Det er både klassisk og nutidigt. Stor stor anbefaling herfra.” – Jazznyt
“Det er bare et fantastisk album. Uanset om det er accentueret af vrede, patos eller kærlighed, er Rashids levering fortryllende - og sangene er det også.” – The Old Grey Cat
“… en af de stærkeste vokaldebutplader jeg har hørt meget længe” – Jan Granlie
“... den danske jazzscene har fået sig et nyt stjerneskud, som har potentiale til at lyse langt ud over vort lands grænser.” – Side 33, Mads Kornum...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.