Boris Hauf & Litó Walkey m. gæst: Johannes Malfatti
CLARK here dust and hair samler to langsigtede projekter: Boris Haufs CLARK og Litó Walkeys Come here dust and hair.
CLARK er en enhed af tre interaktive niveauer: metafysisk, transient og fænomenologisk. Det startede i 2005 som et solo-cd-projekt bestilt til London-selskabet Sijis og blev genudgivet på vinyl i 2016 på Shameless Records. CLARK2 udkom på dobbelt-lp i 2020, også på Shameless, og var også med i kortfilmen »Island Destinity« (af Hetzer/Kaufmann/Hauf) i 2021. CLARK3, der udkom i 2024, er kun digital.
Tematisk fantaserer CLARK om udenjordisk fortid, undersøger vores jordiske nutid ('digitale indfødte', klimakollaps, en verden af automatisering, hvor vi frivilligt opgiver kontrollen for at undgå arbejde) og forestiller sig en futuristisk interstellar sameksistens. Det synth-baserede beat-orienterede science fiction-rumeventyr sammenstiller adskilt postindustriel minimal technoid-mu...
Boris Hauf & Litó Walkey m. gæst: Johannes Malfatti
CLARK here dust and hair samler to langsigtede projekter: Boris Haufs CLARK og Litó Walkeys Come here dust and hair.
CLARK er en enhed af tre interaktive niveauer: metafysisk, transient og fænomenologisk. Det startede i 2005 som et solo-cd-projekt bestilt til London-selskabet Sijis og blev genudgivet på vinyl i 2016 på Shameless Records. CLARK2 udkom på dobbelt-lp i 2020, også på Shameless, og var også med i kortfilmen »Island Destinity« (af Hetzer/Kaufmann/Hauf) i 2021. CLARK3, der udkom i 2024, er kun digital.
Tematisk fantaserer CLARK om udenjordisk fortid, undersøger vores jordiske nutid ('digitale indfødte', klimakollaps, en verden af automatisering, hvor vi frivilligt opgiver kontrollen for at undgå arbejde) og forestiller sig en futuristisk interstellar sameksistens. Det synth-baserede beat-orienterede science fiction-rumeventyr sammenstiller adskilt postindustriel minimal technoid-musik med modernistiske nutidige eksperimenter. Det leger med processuel gentagelse, det forestillede og beregnede potentiale i iteration, disintegration, forsinkelse og modulation.
Come here dust and hair er en række performative praksisser, der har vist sig som en intim måde at bringe publikum ind i et rum på; en fælles øvelse i koreografi, performance og kunstneriske forskningssammenhænge; et talesprogligt lydspor; en risograftrykt læsemakker udstillet online og i et galleri; en udstillingslignende situation, hvor man bliver hængende længere med spor af processer; en performance med medskyldige; og en solo. I alle dens former er den dedikeret til betingelser for samarbejde, oversættelse og spredning.
Det materiale, der vil blive opført i CLARK here dust and hair, beskæftiger sig med forestillinger om 'forkert skrivning' (skriftlige uddybninger af angiveligt uværdige ting). Det fantasifulde rum mellem sprogstykker og krydsninger af detaljer åbner for en særskilt proces med kollektiv observation, der er kvalificeret af mere end et enkelt identificerbart subjekt.
Ved koncerten med CLARK here dust and hair i KoncertKirken medvirker Boris Hauf, Litó Walkey og som særlig gæst Johannes Malfatti. I løbet af de sidste to år har Boris og Johannes jævnligt mødtes til lydlige udforskninger i Johannes' studie i Westberlin med resultater, der spænder fra ambient støj til vaporwave-agtige og spøgelsesagtige lydlandskaber. Litó Walkey og Boris Hauf har arbejdet sammen siden 2001 i en lang række fælles forestillinger og har præsenteret deres egne værker internationalt: Wings raised to the second power (2004), The Missing Dance No. 7 (2005), instanded i turn (2006), Like that, like this (2008), Come here dust and hair (2018). Det bliver første gang, de tre deler scene.
Boris Hauf er musiker og komponist og turnerer i øjeblikket med sit synth-baserede sci-fi-rumeventyr-soloprojekt CLARK, koncerten/performancen CLARK here dust and hair med Litó Walkey og som keyboarder i det legendariske østrigske indierockband Naked Lunch. Han driver det politisk og økologisk engagerede uafhængige pladeselskab Shameless og bor i Berlin.
Litó Walkey er en Berlin-baseret kunstner, hvis arbejde foregår i samarbejde gennem skrivning og koreografi. Hendes performance- og udgivelsesprojekter engagerer kollektive strukturer, der giver energi til affektive cirkulationer af sanselig (og selv)drift. Hun underviser og rådgiver om koreografisk skrivning internationalt og er i øjeblikket ph.d.-studerende i Performance Practices ved Göteborg Universitet.
Johannes Malfatti er komponist med base i Berlin. Han fokuserer på moderne og eksperimenterende teknikker og kombinerer ofte akustiske og elektroniske elementer for at skabe rige og langsomt bevægende lydmiljøer. Hans forskelligartede arbejde for film, tv, teater og musikprojekter spænder i stil fra elektronisk musik til orkesterkomposition.
Yegor Zabelov (BY/PL)
Yegor Zabelov er en unik hviderussisk harmonikaspiller. Zabelov bruger sit arbejde på at udforske mulighederne i den harmonika, han har specialiseret sig i, og når ofte dens grænser. I hans hænder bliver harmonikaen et redskab til at skabe mystiske oplevelser, og optrædener tager form af et musikalsk ritual. Hans musik er en eksperimenterende blanding af harmonika-ambient, avantgardejazz og ny klassisk musik.
I de sidste par år har Zabelov fokuseret på sin solokarriere. Musikeren er en hyppig gæst på europæiske festivaler. Nogle af højdepunkterne er Elevate Festival (AT), Les Nuits Botanique (BE), ESNS (NL), Europavox (FR), Fusion Festival (DE), Rudolstadt festival (DE), Moers festival (DE), Badentreffen festival (DE), Pop-Kultur (DE), Haldern Pop (DE), Malmö Sommarscen (SE), Vienna Accordion festival (AT), MENT (SI), Tallinn Music Week (EST) osv.
»Denne harmonikaspiller, der sandsynligvis vil holde et rum i fuldstændig ærefrygt, som Colin Stetson kan gøre, når han er i fuld sving, fremkalder mættede, hjemsøgende, intense lydbilleder på sit instrument. De liveoptagelser, vi har hørt indtil videre, river op i alle forestillinger om, hvordan et harmonika-ledet band ville lyde.« - Gigwise
»Zabelov finder sit mentale ståsted mellem traditionelt harmonikaspil, post-rave og flydende soundscapes. Hans musik er et vidnesbyrd om fantasiens kraft. Ingen ville forestille sig, at det var muligt at lave Aphex Twin-lignende ambiente lyde på en harmonika.« - Louder Than War
Jonas Emanuel & Julie Gro
Under titlen “IT’S TOO MUCH, IT’S NOT ENOUGH !" er guitarist og komponist Jonas
Emanuel gået sammen med et udvalg af nye musikalske samarbejder, for at forene elektrisk
guitar med modular synthesizere. I samarbejde med bla. Mads Kinnerup og uiy? (aka. Julie
Gro) har han udviklet et musikalsk udtryk, der eksperimenterer med at bryde guitarens let
genkendelige klang, gennem modularens forvridende og vilde manipulationer.
Musikken varierer mellem frie improvisationer og mere komponerede stykker, der primært
spilles med udgangspunkt i instrumenternes teksturelle kvaliteter.
Ved koncerten i KoncertKirken kan man opleve projektet i form af en duokoncert med Jonas Emanuel på guitar og uiy? på modular synth.
Jonas Emanuel er musiker og komponist uddannet fra Det Rytmiske Musikkonservatorium i
København. I flere år har han været en aktiv del af den københavnske undergrundsscene
som guitarist og komponist med flere udgivelser som soloartist og andre musikalske
samarbejder. Heriblandt debutalbummet “Lampefiskeren” fra 2022 med bla. Jakob Høyer,
Oliver Hoiness, Maria Dybbroe, Anja Lahrmann, Karsten Pharao m.fl.
Fordybet i en verden af modularsynths, væver københavn baserede uiy? (aka. Julie Gro)
æteriske gobeliner af lyd, der både er hypnotiske og uforudsigelige.
Hver performance er en spontan rejse gennem undersøgende teksturer og smukke melodier og ikke to øjeblikke er ens. uiy? henter inspiration fra sci-fi, kosmologi og hverdagslivets lyde
omkring hende og inviterer publikum til at overgive sig til de omfavnende soniske landskaber.
“Det er enkelt, men viser sig at være uhyre effektivt, for resultatet er vægtløs,
drømmespindende kosmisk ambient, der samtidig emmer af en jordnær, fløjlsblød
popsensibilitet.” - Passive Aggressive...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.