Ålen
Spændingsfyldt og lyrisk improvisationsmusik, hvor rørende altsaxofon klang svæver henover rå, skramlet indie-guitar og pulserende trommer. Med en fælles spartansk og lyrisk tilgang fordyber de sig tålmodigt hen imod det ukendte og transcenderende.
Altsaxofonist Jesper Zeuthen – en af dansk jazz’ mest distinkte skikkelser, som siden 1960’erne har spillet en nøglerolle i den eksperimenterende jazz gennem grupper som Blue Sun, New Jungle Orchestra og Zeuthen–Friis–Mazur – forenes her med to af den yngre generations stærke improvisatorer:
Trommeslager Simon Forchhammer, drivkraft i det prisvindende danske instrumentalkollektiv ALAWARI og aktiv i bl.a. Hein Westgaard Trio, og guitarist Alfred Lykke, fast guitarist og med-sangskriver for den poetiske artist Iomfro, der modtog prisen som Årets Sangskriver ved Den Uafhængige i 2025, samt aktiv som medleder i projekterne Nina and Alfred og mimicri.'
En koncert med de Hen...
Ålen
Spændingsfyldt og lyrisk improvisationsmusik, hvor rørende altsaxofon klang svæver henover rå, skramlet indie-guitar og pulserende trommer. Med en fælles spartansk og lyrisk tilgang fordyber de sig tålmodigt hen imod det ukendte og transcenderende.
Altsaxofonist Jesper Zeuthen – en af dansk jazz’ mest distinkte skikkelser, som siden 1960’erne har spillet en nøglerolle i den eksperimenterende jazz gennem grupper som Blue Sun, New Jungle Orchestra og Zeuthen–Friis–Mazur – forenes her med to af den yngre generations stærke improvisatorer:
Trommeslager Simon Forchhammer, drivkraft i det prisvindende danske instrumentalkollektiv ALAWARI og aktiv i bl.a. Hein Westgaard Trio, og guitarist Alfred Lykke, fast guitarist og med-sangskriver for den poetiske artist Iomfro, der modtog prisen som Årets Sangskriver ved Den Uafhængige i 2025, samt aktiv som medleder i projekterne Nina and Alfred og mimicri.'
En koncert med de Heney / Wikström åbner en lydverden af knirkende trætoner, rumlende resonans og porøse teksturer. Deres musik blander og forener det akustiske og det elektroniske og væver det taktile sammen med det immaterielle for at skabe skiftende lydlandskaber, der føles både intime og transcenderende.
Nina de Heney og Qarin Wikström er to markante kunstnere på den skandinaviske improvisationsscene. Begge er kendt for en kompromisløs musikalitet, et dybt personligt kunstnerisk sprog og en dyb sensitivitet i samspillet. Da de begyndte at spille sammen i 2018, var forbindelsen øjeblikkelig: nysgerrig, direkte og fuld af fælles intuition. Siden da har de udviklet en duo, der udforsker lyd med frygtløs opmærksomhed og en stadigt udviklende opdagelsestrang.
Deres debutalbum QOMOLANGMA, udgivet på Outerdisk i 2023, er blevet rost for sin dybtgående og immersive karakter. Som Eyal Hareuveni (Salt Peanuts) skrev:
“Acoustic electronics meet electronic acoustics in an inspired and most touching dream state. De Heney and Wikström do not only mirror their most immediate instincts and their vulnerable expressions and vibrations but suggest a cosmic mirror of eternal creation, from the heavenly Mother Earth Goddess to our daily lives.”
Foto: Andreas Omvik
Blomsten er en kvartet, der arbejder med perkussion, trommer og bækkener i en cirkulær koreografi, der er samlet som en helhed i form af en blomst. Gruppen tilgår deres musik på en egalitær og kollektiv måde og bruger improvisation som frøet, der spredes til nye musikalske organismer – spontane, anarkistiske og højt organiserede på én gang.
»Pladsen« er Blomstens debutalbum. Kvartetten arbejder med percussion, trommer og bækkener i en cirkulær koreografi, der er samlet som ét instrument i form af en blomst (dansk: blomsten).
Hver musiker deler et lille setup bestående af en vendt basstromme, en snaretromme og et bækken, bongotrommer og små genstande samlet i en kaskadeformet konfiguration. Mulighederne og begrænsningerne ved dette usædvanlige fælles trommesæt udgør grundlaget for Blomstens arbejde.
Gruppen består af fire kunstnere, der tidligere har arbejdet sammen i en række projekter, men kvartetten manifesterede sig, da de spillede sammen i Aar & Dag-tentet på LP'en »Tifold af Fri Form og Fælles Motiv« i 2021.
De fire musikere deler en udforskende og åben holdning i deres spil. De tilgår deres kompositioner på en egalitær og kollektiv måde, hvor de sammen udvikler indbyrdes afhængige dele og bruger improvisation som frøet, der spredes til nye musikalske organismer – spontane, anarkistiske og højt organiserede på én gang.
Den cirkulære arkitektur i tromleopstillingen giver musikerne mulighed for at bruge fysiske bevægelser og gestik som en integreret del af deres kompositioner. Dette gør det ikke kun fascinerende at se og opleve kvartetten live, men giver også mulighed for......
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.