Lisa Ullén er pianist og komponist, født i Seoul, Korea, og opvokset i det nordlige Sverige. Hun har studeret ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, med avancerede jazzstudier ved Chapel Hill i North Carolina, USA, og studier ved Elektronmusikstudion EMS i Stockholm.
Hun turnerer internationalt, både solo og i flere grupper. Hendes musik er blevet præsenteret på flere internationale festivaler og i radio og tv, og hun har udgivet over 30 album under eget navn/i tæt samarbejde.
I 2018 modtog hun P2 Jazz-radioens pris som årets komponist, og i 2019 modtog hendes soloværk Piano Works Manifest-prisen i kategorien Jazz. I 2022 var hun æresgæst ved Umeå Jazz Festival. Hendes seneste solo-LP Heirloom 2024 (tFönstret) blev rost i den internationale presse og toppede listerne i Wire Magazine 2024, New York City Jazz Records 2024 og Stereogum 2024
»Dette er altså musik om identitet, men i sin kompleksitet, sine tilfældigheder og modsætninger, forandringe...
Lisa Ullén er pianist og komponist, født i Seoul, Korea, og opvokset i det nordlige Sverige. Hun har studeret ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, med avancerede jazzstudier ved Chapel Hill i North Carolina, USA, og studier ved Elektronmusikstudion EMS i Stockholm.
Hun turnerer internationalt, både solo og i flere grupper. Hendes musik er blevet præsenteret på flere internationale festivaler og i radio og tv, og hun har udgivet over 30 album under eget navn/i tæt samarbejde.
I 2018 modtog hun P2 Jazz-radioens pris som årets komponist, og i 2019 modtog hendes soloværk Piano Works Manifest-prisen i kategorien Jazz. I 2022 var hun æresgæst ved Umeå Jazz Festival. Hendes seneste solo-LP Heirloom 2024 (tFönstret) blev rost i den internationale presse og toppede listerne i Wire Magazine 2024, New York City Jazz Records 2024 og Stereogum 2024
»Dette er altså musik om identitet, men i sin kompleksitet, sine tilfældigheder og modsætninger, forandringer og konsistenser er det uden tvivl en af de mest ærlige og realistiske musikalske skildringer af menneskelig identitet, der nogensinde er skabt.« (A closer Listen Garrett Brooke)
Maya Bennardo (hun/hende) er en aktiv udøvende musiker og komponist, der bor i Stockholm, Sverige. Maya er interesseret i at åbne dialogen og udviske grænserne mellem komponister og udøvende musikere, og hun er dedikeret til at udøve nutidig musik. Hun er medstifter af violin/viola-duoen andPlay, der af I Care If You Listen beskrives som »entusiastiske forkæmpere for ny musik og samarbejde«. Hun opfører nyt og traditionelt repertoire for violin og klaver sammen med pianisten Karl Larson i deres Bennardo-Larson Duo og har tidligere været medlem af det internationalt anerkendte Mivos Quartet samt arbejdet med ensembler som Talea Ensemble, Ensemble Signal, Mise-En Ensemble og International Contemporary Ensemble. Hun arbejder tæt sammen med improvisatorerne Etienne Nillesen, Lisa Ullén, Erik Blennow-Calälv og Kristofer Svensson.
http://www.mayabennardo.com
* * *
Til stor overraskelse for mange af deres fans lagde Stian Westerhus og Maja S. K. Ratkje, der normalt forbindes med effektpedaler, samplere, forstærkere og computere på trecifrede decibelniveauer, alt det elektriske til side og spillede et akustisk sæt på Oslo Jazz Festival i 2019.
Ratkje og Westerhus, nu bevæbnet med et pumpeorgel fra det 19. århundrede, violin, akustisk guitar, noget metalskrot og deres stemmer, har gradvist komponeret, udviklet og udvidet deres nye og unikke repertoire, optrådt ved koncerter, for norsk national radio (NRK), og udgiver nu dette album – All Losses Are Restored.
En shakespearesk vind ramte de to, da de søgte inspiration efter deres første liveoptræden i 2019. Ville det give mening at kombinere deres nye musikalske udtryk med det mystiske, brutale og blomstrende univers i William Shakespeares ord? Der er allerede skrevet så mange sange, så meget musik, fra store sceneværker og inspirerede instrumentale værker til miniaturer. En uendelig tekstkilde. Opgaven virkede både udfordrende og fristende.
All Losses Are Restored er et album bestående af seks nye sange (selvom Verona tidligere er indspillet af Westerhus), alle komponeret af Ratkje og Westerhus og med tekster, der udelukkende er baseret på Shakespeares værker. Mest åbenlyst nogle af sonetterne, såsom nummer 30, som også indeholder albummets titel. Andre sonetter, der er brugt, er nummer 73 (That time of year...), 137 (Though blind fool...) og 46 (Mine eye and heart...). Derudover er der medvirken af ikke mindre end Hamlet, Macbeth og Romeo og Julie, med forskellige kontekstualiseringer.
De få gange, Ratkje og Westerhus har optrådt live, har responsen været intet mindre end overvældende. Kritikere har brugt udtryk som »Et af årets absolut stærkeste musikalske øjeblikke«!
Deres musikalske udtryk giver associationer til både det gamle Kristiania i 1890'erne og til emigrerede nordmænd i Midtvesten – der reciterede Shakespeare, mens de ladede deres våben under bordet i saloonen!...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.