Copenhagen Jazz Festival siger tak for i år – vi ses i 2024


Sent søndag aften lyder de sidste toner af Copenhagen Jazz Festival 2023. Festivalen har i løbet af 10 dage budt på en mangfoldig vifte af musikalske indtryk, som har begejstret publikum på flere end 100 venues i alle kroge af byen. Med et formidabelt fremmøde, adskillige førstegangsbesøgende kunstnere og store anmelderroste koncerter har årets udgave fremvist byen København som en international jazzhovedstad

De første tilbagemeldinger fra byens faste spillesteder tyder på høje publikumstal, og der har været fulde huse på de største scener i DR Koncerthuset, Bremen Teater og Tivolis Koncertsal, samt i de traditionsrige jazzklubber som Montmartre, Jazzcup, La Fontaine og Paradise. Men også på forskelligartede venues som Brorsons Kirke, Dansepavillionen på Karensminde, ALICE, Hotel Cecil, Skuespilhuset og Islands Brygges store udendørsscene Jazz by the Sea har der været udsolgte koncerter og i det hele taget positive besøgstal.

Anmelderne på Politiken, Information og GAFFA har været på pletten til festivalhovednavne som Pat Metheny (fem hjerter), Gregory Porter (fem hjerter), Eliane Elias (fem stjerner), Fatoumata Diawara (fire stjerner) og Immanuel Wilkins (fem hjerter), og samtidig er yngre danske jazznavne som ALAWARI, Nana Rashid, Mathias Heise og Bremer/McCoy blevet fremhævet af medierne i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival.

“De internationale hovednavne leverede og matchede samtidig det høje niveau på den hjemlige scene. Det var i det hele taget kun vejret, der underpræsterede i år!”, fortæller festivalleder Kenneth Hansen.

Jazzfestivalen som forbillede
Årets pressedækning rummer også større perspektiver – her ved Informations chefredaktør Rune Lykkeberg i en kommentar i avisen, hvor han problematiserer forholdet mellem superstjernerne og det store, tilbedende flertal: “Hvert år på Copenhagen Jazz Festival bliver byen forvandlet til et virvar af koncerter, som viser os, hvordan sande individualister træder i karakter i fællesskabet med andre”, skriver han.

“Det er dér, hvor Copenhagen Jazz Festival kommer ind i billedet som vidunderligt forbillede på en anden form for fællesskab. Festivalen er en begivenhed spredt ud over hele byen mellem meget små steder, som normalt bare er byrum, og etablerede scener. Der er selvfølgelig store navne på større scener, men der er også et virvar af koncerter i parker, på et fortov foran en café, et nedlagt lagerrum i Kødbyen, gamle baggårde, forsamlingshuse eller åbne pladser. Musikken er ikke noget, man står nede og kigger op på projektioner af på storskærme. Den udspilles i åbne byrum mellem os.”

Vingesus over København
Netop de offentlige rum har dannet ramme om to nye satsninger på 2023-udgaven: I Politikens Boghal har I/O Series givet et indblik i den kreative improscene med ni frittænkende formiddagskoncerter, mens en anden form for samhørighed og mangfoldighed har stået i centrum til Vingesus i Nordvest med to dages talks, dj’s og livemusik i øjenhøjde på Autopoul.

Ingen roser uden torne – heller ikke på jazzfestivalen. Efter en sommerlig åbningsweekend blæste flere frontsystemer ind over København og drillede enkelte udendørsscener midtvejs. Den udsolgte koncert med ethiojazz-ikonet Mulatu Astatke blev på rekordfart flyttet fra et vindblæst Islands Brygge til Tivolis Koncertsal, mens ventede koncerter med Sona Jobarteh og Lakecia Benjamin desværre måtte aflyses. Til slut var vejret heldigvis igen med udendørsarrangementerne, hvilket har givet en suveræn festivalafslutning for jazzelskere i alle aldre i en enormt omfangsrig sidste weekend.

Og så tilbage til Rune Lykkeberg og fællesskabet: “Jeg tænker hvert år på jazzfestivalen – at det er sådan, vi skal stræbe efter at være sammen. Man skal bidrage med det bedste, man har, og bagefter give plads til den næste, som vil noget og efterfølgende lytte til den tredje, som kan noget. Og huske på, at samfundet er noget, vi skaber på den måde sammen hele tiden.”

Vi ses til næste års festivaler: Vinterjazz 2024 i hele landet i februar og den 45. udgave af Copenhagen Jazz Festival i København og på Frederiksberg.

Tak til Nordea-fonden, Statens Kunstfond, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.