Den officielle åbning af Copenhagen Jazz Festival: Ny nordisk supergruppe fejrer komponisten Moondog


Oplev en unik hyldest til den amerikanske outsider-komponist Moondog (1916-1999) med en enestående åbningskoncert på Copenhagen Jazz Festival fredag 5. juli kl. 15.00 i Kongens Have.

Moondog med det borgerlige navn Louis Thomas Hardin blev født i Kansas i 1916. Han blev ved en ulykke blind som 16-årig. I slut-1940’erne rejste han til New York, hvor han for alvor grundlagde sin ekstremt idiosynkratiske, kompromisløse musikstil baseret på hjemmebyggede instrumenter. Under navnet Moondog udgav han fra begyndelsen af 1950’erne og frem til 1971 en række album med jazz- og klassiske musikere.

Hans interesse for nordisk mytologi bragte ham i 1974 til Europa – en rejse han aldrig vendte tilbage fra. Moondog slog sig ned i tyske Münster, hvor han fortsatte sin produktion og samarbejdede med diverse tyske, østrigske og skandinaviske kunstnere indtil sin død i 1999. Moondogs musik er udtryksmæssigt unik med tydelig inspiration fra barok og jazz – ofte trommebaseret og bygget op om kanon- og fugaformer.

Guitarist Anders Holst og pianist Jeppe Zeeberg har gennem de sidste 10 år beskæftiget sig intensivt med Moondogs musik og stod i 2016 bag festivalen Moondog 100 År. Nu går de på scenen med et til lejligheden samlet stjernehold bestående af en håndfuld danske og internationale musikere for at opføre en række sjældne Moondog-værker og nogle af hans største hits. Blandt orkestrets medlemmer finder man den svenske saxofonist Sture Ericson, som faktisk selv nåede at spille med outsider-ikonet i 80’erne.

Respekteret af Bernstein, Stravinsky, Benny Goodman og Charlie Parker

Jeppe Zeeberg og Anders Holst fortæller: “Vi har grundlæggende forelsket os i musikken af Moondog, og hvis man bare kender ham en lille smule, så er det enormt spændende, og hvis man dyrker hans musik, så er det en kæmpe verden, der åbner sig. Han har bl.a. skrevet 80 symfonier samt utallige andre værker for orgel, piano, blæser- og strygerensembler samt fem bøger. Der er en uudtømmelig kilde af musik, fordi han komponerer gennem hele sit liv, og fordi han skriver på blindskrift og fordi der er så meget musik, så er man stadig ikke færdig med at transskribere det.

“Oveni det var Moondog farverig karakter, der stod på gaden i New York og blev ved med at være en outsider gennem hele sit liv, men samtidig var enormt respekteret af både den klassiske verden og jazzen, hvor man ved at navne som Leonard Bernstein, Igor Stravinsky, Benny Goodman, Duke Ellington, Charlie Parker og Steve Reich mødte ham i New York. Han er respekteret af andre komponister og musikere for sine kanoner og fugaer, men for almindelige mennesker, der oplever ham som gademusikant, så forstår de det ikke. Han bliver også anerkendt på den måde, at han først får nogle små pladekontrakter og senere kommer på det store Columbia Records, hvor han udgiver pladerne “Moondog” og “Moondog II” i 1969-1971, som er de første man støder på, når man går på opdagelse i hans musik.”

Gennem ti år har Jeppe Zeeberg og Anders Holst undersøgt Moondogs musik og fulgt i hans fodspor til New York og Münster. Nu har de samlet et stjernehold med herboende musikere, der giver Moondog et jazzet twist:

“Moondog er så specifik en karakter, at det kalder på et meget specifikt band. De få andre ensembler, der beskæftiger sig med Moondog (i Frankring og USA), har en klassisk vinkel og spiller partiturer. Men det var jazzmusikere, der spillede på Moondogs tidligere værker, og der er historier om, hvordan Charlie Parker skulle indspille med Moondog, så der en en anden æstetisk vej, og det er det, man vil kunne opleve her.

Bandet er sammensat af herboende danske/internationale musikere, der alle har et forhold til ham, og hvis musikforståelse befinder sig et sted mellem klassisk og jazz. Sture Ericsson har mødt Moondog og var med i saxofonkvartetten Position Alpha, der spillede med ham i Stockholm i 1986. Det der har krævet størst fortolkning er at finde en trommerolle, der giver mening – det er Moondog selv, der spiller på én tromme på de mest karakteristiske indspilninger, og mange af hans mest genkendelige numre er kanoner, der kan fortsætte med små variationer i det uendelige.”

Koncerten vil bestå af nogle af Moondogs største hits, hvis man kender dem – kombineret sjældnere værker fra hans tyske og amerikanske arkiver, som første for nyligt er blevet transkriberet og er blevet arrangeret for dette orkester af Jeppe Zeeberg og Anders Holst.