Hand of Benediction:
Egil Kalman - Modular Synthesizer + Jaw Harp
Henrik Olsson - Electric Guitar
Jeppe Skovbakke - Electric Bass
Rune Lohse - Drums
“Olsson er tilbøjelig til at terrorisere sin guitar på et nanosekunds varsel”, har All About Jazz meget rammende skrevet om guitaristen Henrik Olsson, der leder gruppen Hand of Benediction. Deres musik eksisterer på et kontinuum mellem fri improvisation og eksperimenterende jazz, og bygger op omkring hypnotiske melodier, psykedeliske soniske udflugter såvel som ekstatisk improvisation. Gruppens seneste album blev i 2023 nomineret til en Danish Music Awards for “Årets Eksperimenterende Udgivelse”og det anerkendte franske magasin Citizen Jazz beskrev musikken som"metal, elevator music, noise on every floor, the music is a lovely and enthusiastic mishmash." Deres debutalbum modtog en Honorable Mention i New York City Jazz Record i 2019 og blev af Vital Weekly kaldt "a lovely madn...
Hand of Benediction:
Egil Kalman - Modular Synthesizer + Jaw Harp
Henrik Olsson - Electric Guitar
Jeppe Skovbakke - Electric Bass
Rune Lohse - Drums
“Olsson er tilbøjelig til at terrorisere sin guitar på et nanosekunds varsel”, har All About Jazz meget rammende skrevet om guitaristen Henrik Olsson, der leder gruppen Hand of Benediction. Deres musik eksisterer på et kontinuum mellem fri improvisation og eksperimenterende jazz, og bygger op omkring hypnotiske melodier, psykedeliske soniske udflugter såvel som ekstatisk improvisation. Gruppens seneste album blev i 2023 nomineret til en Danish Music Awards for “Årets Eksperimenterende Udgivelse”og det anerkendte franske magasin Citizen Jazz beskrev musikken som"metal, elevator music, noise on every floor, the music is a lovely and enthusiastic mishmash." Deres debutalbum modtog en Honorable Mention i New York City Jazz Record i 2019 og blev af Vital Weekly kaldt "a lovely madness and a very remarkable statement".
Gruppen består udover Henrik Olsson af nogle stærke navne på den internationale scene:
Egil Kalman spiller modulær synthesizer. Han er i øjeblikket baseret i Norge og spiller i bands som Marthe Lea Band og Miman.
Jeppe Skovbakke er en bassist, der har turneret og indspillet med flere generationer af danske jazzmusikere og en række internationale solister lige fra John Tchicai til Rhys Chatham.
Rune Lohse er en kraftfuld trommestemme på den skandinaviske scene og har spillet over hele kontinentet med bands som Horse Orchestra, Michael Rexen og Klimaforandringer.
Bloomers:
Maria Dybbroe: Saxofon
Anne Efternøler: Trompet
Carolyn Goodwin: Basklarinet
Tre stærke frie kvindelige stemmer fra den Skandinaviske
scene for genrebrydende musik har dannet horn trioen Bloomers. Nu udgiver de deres debut album på det New
York baserede label Relative Pitch Records og udkommer samtidig som påklædningsdukker.
I midten af 1800-tallet begyndte en række amerikanske kvinder at vride sig fri af Pariser-modens
snærende bånd. De løsnede korsettet, og erstattede de tunge stive skørter med lette løse bukser.
"And now I'm dressed like a little girl, in a dress both loose and short,
Oh with what freedom I can sing, and walk all 'round about!
And when I get a little strength, some work I think I can do,
'Twill give me health and comfort, and make me useful too"
The Sibyl magazine, 15 april, 1859
Da Amelia Bloomer, indehaver af verdens første avis for kvinder, stiftede bekendtskab med denne nye og kontroversielle beklædning måtte et sy mønster straks trykkes i avisen. Således blev de løse bukser kendt som bloomers. Siden blev bloomers synonym med kvinders frihedskamp og i slutningen af 1800-tallet, da cyklen for alvor gjorde sit indtog i de vestlige samfund iklædte flere og flere kvinder sig de praktiske bloomers for at være i stand til, at cykle uden risiko for, at skørtet kom i karambolage med hjul og kæde. Nu kunne en husmor bevæge sig længere væk fra hjemmet og
forene sig med andre kvinder. Hendes nyvundne uafhængighed af manden og øgede mobilitet var en
torn i øjet på de fleste mænd. Men kvinderne cyklede videre på deres nye ’Freedom Machine’.
Bloomers er saxofonist Maria Dybbroe, trompetist Anne Efternøler, og basklarinettist Carolyn
Goodwin. Konstellationen af to træblæsere og en trompet rummer uendelige potentialer for soniske
sammenstød. I vidtstrakte verdener af harmonier og lyde udforsker Bloomers den kammermusikalske æstetik i et fortættet, improviseret og nøgent udtryk, hvor intet forbliver uhørt og alt er til forhandling. ”Den frit improviserede musik er en helt særlig disciplin hvor man må være ultra lydhør over for alt hvad der foregår i ensemblet. Selv den mindste justering i en tone eller lyd kan ændre musikkens kurs fuldstændig”, fortæller Anne Efternøler og beskriver, hvordan en relativt lille justering i udformningen af kvinders benklæder for mere end 100 år siden, helt konkret, var med til at lægge kursen for den kvindefrihedskamp, som fandt sted op gennem det 20. århundrede. På Bloomers’ album Cyclism er hvert nummer dedikeret til små og store historiske begivenheder i kvindefrihedskampen. Albummet åbner med datoen for Amelia Bloomers fødsel og slutter med den sidste europæiske heksebrænding i 1782. Med nummeret ”Tehran, september 16th, 2022” viser trioen sin respekt for Mahsa Amini, som i 2022 døde i politiets varetægt, efter at have båret sit tørklæde ”forkert” i det offentlige rum. Således ønsker trioen at understrege, at kvinders frihed til at bevæge og klæde sig frit fortsat er en kamp i 2025!...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.