Pianisten og komponisten Nikolaj Hess har på det seneste spillet en række solopiano koncerter, blandt andet på Museum of Modern Art (MoMA) og Metropolitan Museum i New York, Hirshhorn på the Smithsonian i Washington DC, the Getty i LA, SMK i Kbh, udover sit internationale koncertvirke med egne orkestre og samarbejder.
Hans koncerter er kendetegnet af nærvær og kommunikation, virtuositet, kreativ leg og dybde, og et gnistrende gribende gyldent touch på flyglet.
Til koncerten i Christians Kirke dykker Hess ned i sine egne prisvindende kompositioner, andre danske folketoner, nøje udvalgte klassikere i personlige fantasifulde udgaver, og enkelte uddrag og nye ideer fra hans Impressions of Bob Dylan, alt sammen filtreret gennem Hess’ unikke sans for melodi og improvisation. I de stemningsfulde rammer af Christians Kirke lover det alsidige program en helt særlig koncertoplevelse, hvor det intime møde mellem kunstner og publikum er i centrum.
...
Pianisten og komponisten Nikolaj Hess har på det seneste spillet en række solopiano koncerter, blandt andet på Museum of Modern Art (MoMA) og Metropolitan Museum i New York, Hirshhorn på the Smithsonian i Washington DC, the Getty i LA, SMK i Kbh, udover sit internationale koncertvirke med egne orkestre og samarbejder.
Hans koncerter er kendetegnet af nærvær og kommunikation, virtuositet, kreativ leg og dybde, og et gnistrende gribende gyldent touch på flyglet.
Til koncerten i Christians Kirke dykker Hess ned i sine egne prisvindende kompositioner, andre danske folketoner, nøje udvalgte klassikere i personlige fantasifulde udgaver, og enkelte uddrag og nye ideer fra hans Impressions of Bob Dylan, alt sammen filtreret gennem Hess’ unikke sans for melodi og improvisation. I de stemningsfulde rammer af Christians Kirke lover det alsidige program en helt særlig koncertoplevelse, hvor det intime møde mellem kunstner og publikum er i centrum.
Nikolaj Hess er kendt for sit smukke, poetiske spil ved klaveret og sin evne til at skabe magiske øjeblikke i musikken. Få pianister formår som Hess at ramme den fine balance mellem det følsomme og det nysgerrige i jazzens univers. Som solist får han frie tøjler til at udforske klaverets dynamik – fra hviskende stille passager til sprudlende improvisationer – hvilket publikum vil opleve på nærmeste hold denne aften.
En organisk blanding af hjerteskærende smukke melodier, lyriske stemningspassager og ambiente landskaber med forrygende improvisationer, stærkt vanedannede mystik, og medrivende tranceskabende grooves og swing.
Nikolaj Hess bio:
NIKOLAJ HESS er en prisvindende international pianist og komponist fra den absolutte elite af skandinavisk og europæisk jazz.
Hess' klaverspil er kendetegnet ved et personligt, delikat gyldent touch og en blanding af en suveræn fornemmelse for groove og melodisk og kreativ fantasi. Hans inspirationer omfatter en dyb indsigt i den amerikanske og nordiske jazztradition, men afspejler også hans musikalske åbenhed, hvor hans indflydelser spænder fra electronica og krautrock over klassisk og indie-soul til folk og roots.
Down Beat / Magnet Magazines jazzkritiker Mitch Myers skrev: “Nikolaj Hess is one of the most inventive jazz pianists working today,” og Bebop spoken here (UK), “A delightful, reflective, almost pastoral use of light and shade. If Chopin had been born in New York and received tuition from say Bill Evans or Keith Jarrett he may have sounded like this”.
NH tilbringer en stor del af sin tid i jazzens hovedstad, New York, hvilket har videreudviklet hans internationale musikalske medborgerskab og etableret ham på den pulserende scene der.
Udover internationale koncertrækker med trio, solo og kvartet omfatter Hess' seneste projekter en nyligt udgivet koncert for soloviolin, strygeorkester og bas & trommer, samt et kunstnerisk forskningsprojekt, Transformative Reflections, om oversættelse og konkretisering af inspiration fra billedkunst til musik, med en række internationale koncerter og talks. Hess har også skrevet filmmusik, bl.a. Lars Von Triers Melancholia og Anders Refn's De Forbandede År, og har ikke mindst samarbejdet og spillet med en imponerende liste af jazzmusikere verden over, fra Lee Konitz til Fela Kuti. Du har måske også hørt ham med det eksperimenterende jazz-art-indie-elektroniske band Hess Is More, eller som pianist og kapelmester for Caroline Henderson.
Han har udgivet en lang række anmelderroste albums, herunder det streamede Portraits in Jazz Sunday med over 28 millioner afspilninger, Trio med Tony Scherr og Kenny Wollesen, som blev kåret til Årets Album af Politiken, Hess is More Piano Chronicles fra Hess Is More samarbejdet med broderen Mikkel Hess, samt 3xHess – vinder af en Danish Music Award – sammen med begge sine brødre.
Hess har desuden komponeret filmmusik, bl.a. til Lars von Triers Melancholia, Anders Refns De Forbandede År og den amerikanske Netflix-dokumentar Mountain Queen af Lucy Walker.
I 2021 samlede han en del af sine mangeartede kunstneriske interesser på det atmosfæriske og genrebrydende album Spacelab & Strings, efterfulgt af en nyklassisk koncert for soloviolin, strygeorkester, bas og trommer – og senest det udvidede pianotrio-album Transformative Reflections Red Studio.
Presseanmeldelser:
Mitch Myers from Down Beat / Magnet Magazine writes: "Simply put, these guys are the best piano trio in Denmark, and Nikolaj Hess is one of the most inventive jazz pianists working today”
(bebop spoken here UK) “a delightful, reflective, almost pastoral use of light and shade. If Chopin had been born in New York and received tuition from say Bill Evans or Keith Jarrett he may have sounded like this ”
Hess lader på det nærmeste tonerne dryppe ned i klaviaturet, som om de har deres egen plan for, hvor langsomt og følt sangen skal spilles (Politiken)
(Peter Quinn Art Desk, London) “Danish pianist Nikolaj Hess careened between heart-melting delicacy and almost Chopinesque virtuosity. Hess is clearly equipped to face the most gargantuan technical demands, but it was the incredible fecundity of his imagination that impressed the most”
(Chr Munch-Hansen Politiken) “Gold dust. Nikolaj Hess’ fingers on the keyboard is an alchemical affair. An album with a wide range of expression, yet spiritually coherent.”
“Bilingual in classical and jazz, Hess moves in both cultures with confidence, so the project is not just jazz-with-strings-tacked-on (or vice versa) but an organic hybrid. Though the strings don’t solo they are used as an autonomous voice, providing chromatically embellished melodies, ‘rubbing’ dissonances (caused by adjacent chord tones), canons, chorales and jousting countermelodies. The leader threads it all together, rippling through the colorful arrangements with a gorgeous feathery effervescent touch, equal parts Murray Perahia and Bill Evans.” (New York City Jazz Record)
Pianist Nikolaj Hess latest release Spacelab & Strings –at Sunnyside Records is the rare album that’s closer to classical music with jazz piano, than piano jazz with classical influences. It’s also poignant, and picturesque, and one of the most individualistically interesting albums of recent months... (New York Music Daily)
Allmusic Matt Collar: With 2021's subtly innovative Spacelab & Strings, Danish pianist Nikolaj Hess deftly pushes the boundaries of his sophisticated jazz and classical sound. A nuanced improviser with deep classical chops, Hess has earned plaudits for his textural, harmonically rich approach to modern post-bop jazz. He's also moved outside of jazz, supplying the score for indie films like Lars von Trier's acclaimed Melancholia....
Foto: Viola Ellehammer Dasseville...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.