To mennesker. To instrumenter. To stemmer. Een bredtfavnende lyd.
Pianisten Johanna Borchert og kontrabassisten Miles Perkins har mange fælles musikalske mødepunkter. Som instrumentalister favner de begge et bredt, forunderligt lydspektrum, gennem brug af preperationer og udvidede teknikker, trukket fra jazz, kontemporær komposition og dybdesøgende improvisation.
De bruger deres stemmer til at forbinde og blande disse elementer i en sangskrivning, der søger at sammensmelte særlige musikalske udtryk der ellers sjældent sameksisterer.
I abstrakt vævede lydtæpper over gennemarbejdede rytmiske mønstre, gennem simple sange til sonore lydlandskaber skaber stemmerne og instrumenterne en fælles egenartet verden, der fanger lytteren i en gribende og uforudseelig oplevelse.
Med Undertow vil vi prøve at indfange denne flydende og spontan opstående klangkosmos på pladen til et samlet værk bestående af sange og improvisationer samt instrumentale kompositi...
To mennesker. To instrumenter. To stemmer. Een bredtfavnende lyd.
Pianisten Johanna Borchert og kontrabassisten Miles Perkins har mange fælles musikalske mødepunkter. Som instrumentalister favner de begge et bredt, forunderligt lydspektrum, gennem brug af preperationer og udvidede teknikker, trukket fra jazz, kontemporær komposition og dybdesøgende improvisation.
De bruger deres stemmer til at forbinde og blande disse elementer i en sangskrivning, der søger at sammensmelte særlige musikalske udtryk der ellers sjældent sameksisterer.
I abstrakt vævede lydtæpper over gennemarbejdede rytmiske mønstre, gennem simple sange til sonore lydlandskaber skaber stemmerne og instrumenterne en fælles egenartet verden, der fanger lytteren i en gribende og uforudseelig oplevelse.
Med Undertow vil vi prøve at indfange denne flydende og spontan opstående klangkosmos på pladen til et samlet værk bestående af sange og improvisationer samt instrumentale kompositioner.
* * *
Trioen ANIMAE mødes i åbne, luftige fortolkninger af nye værker af Anderskov.
Musikken, skrevet med klare rammer, lever i samspillet, hvor struktur og intuition naturligt sameksisterer.
Den balancerer mellem det poetiske og det abstrakte.
Klangen af en enkelt tone kan åbne og vise helt nye retninger -
Et motiv kan brydes op i fragmenter, gentages, opløses eller dukke op igen i en ny skikkelse -
Pauser og resonans kan stå side om side med bevægelse og energi.
Klang og puls forandrer sig som lag der skifer position, uden at nogen af dem dominerer.
Det er musik, der giver plads til fordybelse, til opmærksomhed, og til at lade sig trække ind i et felt, hvor tiden kan føles udvidet eller opløst.
En række helt nye kompositioner af Jacob Anderskov, alle opkaldt efter mytologiske skikkelser der repræsenterer naturens og livets kræfter*, danner udgangspunkt for en både forfriskende og samtidigt empatisk og lyttende musik.
F.eks.:
Aletheia (spirit of truth, truthfulness and sincerity)
Angelia (spirit of messages, tidings and proclamations)
Eirene (goddess of peace)
Eos (goddess of the dawn)
[…Navnet ANIMAE er en bøjning af Anima (latin: "ånd", "sjæl", "livskraft", "åndedræt”), som kan betyde “af sjælen / af åndens”, eller “sjælene / ånderne”…]...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.