At lytte til Fosterchilds album Dear Earthling er at træde ind i et univers som er sensitivt og intuitivt, og dog dybt raffineret i sine proportioner. Musikken vibrerer med space og magi, og er mangedimensionel, med en form for underliggende ophøjet enkelthed. Ensemblet forener en post jazz-lyd med en mere europæisk ’ny musik’-tilgang. Det er samtidigt lyden af eksistentiel introspektion, af at overgive sig til det som er større end os selv.
Musikerne har base i København og Köln. Samarbejdet på tværs af landegrænserne går tilbage til 2015, hvor Helm og Arends havde søgt penge til at invitere Anderskov til Köln for at spille Anderskovs musik med de to musikere. Det viste sig at de kendte Anderskovs bagkatalog indgående, og de var i utrolig høj grad i stand til at forløse denne musik, i dens specifikke blanding af intuition og struktur. Senere har de udbygget samarbejdet med koncerter flere gange i såvel DK som Tyskland, og tilføjet Gille og Tranberg, to af ...
At lytte til Fosterchilds album Dear Earthling er at træde ind i et univers som er sensitivt og intuitivt, og dog dybt raffineret i sine proportioner. Musikken vibrerer med space og magi, og er mangedimensionel, med en form for underliggende ophøjet enkelthed. Ensemblet forener en post jazz-lyd med en mere europæisk ’ny musik’-tilgang. Det er samtidigt lyden af eksistentiel introspektion, af at overgive sig til det som er større end os selv.
Musikerne har base i København og Köln. Samarbejdet på tværs af landegrænserne går tilbage til 2015, hvor Helm og Arends havde søgt penge til at invitere Anderskov til Köln for at spille Anderskovs musik med de to musikere. Det viste sig at de kendte Anderskovs bagkatalog indgående, og de var i utrolig høj grad i stand til at forløse denne musik, i dens specifikke blanding af intuition og struktur. Senere har de udbygget samarbejdet med koncerter flere gange i såvel DK som Tyskland, og tilføjet Gille og Tranberg, to af europas førende improviserende blæsere. I 2018 tilbød Deutschlandfunk’s Harald Rehmann ensemblet 3 studiedage i den store indspilningssal i Köln, på radiostationens regning. Disse optagelser er senere blevet mixet og masteret, og udkom på ILK i 2019.
Musikken blander i en unik form en sensitiv ømhed med en høj grad af abstraktion. Selv om vi måske kan tale om en slags emotionel postjazz, minder det ikke om meget andet musik i verden i dag. Såvel harmonikken, teksturen og rollefordelingerne som klangen er præget af stor grad af stillingtagen til materialet og til dets forhold til musikkens historie og musikkens samtid. Til trods for de uvante lydlandskaber, skabes der konstant plads og gennemsigtighed i musikken.
Presse
“The eternal grapple of composition & improvisation dissolves here in astounding lightness, timbral nuances are virtually celebrated, dynamic shades reach down to the edge of audibility. Rarely before has a rhythm section of jazz so circumvented the expectations of their activity and merged into a sound painting as here... A great hour for European post free jazz” - Michael Rüsenberg, https://www.jazzcity.de/index.php/jazzpolizei, 18.05.19...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.