Den New York-baserede elektroakustiske komponist/improvisator Zeena Parkins er en pioner inden for moderne harpepraksis. Ved hjælp af udvidede teknikker, objektforberedelser og elektronisk behandling har hun omdefineret instrumentets kapacitet. Samtidig har Parkins selv designet en række unikke elektriske instrumenter. Hun læner sig op ad harpens fysiske begrænsninger og skubber til dens grænser og umuligheder. I sine kompositioner bruger Parkins samlinger, rekombination, historisk nærhed, geografi, taktilitet, rumlige konfigurationer og bevægelse. Sonisk tilstedeværelse og personlighed afsløres i udforskningen af subtile frekvensforskydninger, feedback, over- og undertoner, melodiske fragmenter, klanglige og gestiske intervaller, perception og rester.
I løbet af sin 30-årige karriere har Parkins arbejdet sammen med en usandsynlig bred vifte af samarbejdspartnere. Hun har indspillet og turneret med Björk. En række koncerter med Yoko Ono førte til livealbumm...
Den New York-baserede elektroakustiske komponist/improvisator Zeena Parkins er en pioner inden for moderne harpepraksis. Ved hjælp af udvidede teknikker, objektforberedelser og elektronisk behandling har hun omdefineret instrumentets kapacitet. Samtidig har Parkins selv designet en række unikke elektriske instrumenter. Hun læner sig op ad harpens fysiske begrænsninger og skubber til dens grænser og umuligheder. I sine kompositioner bruger Parkins samlinger, rekombination, historisk nærhed, geografi, taktilitet, rumlige konfigurationer og bevægelse. Sonisk tilstedeværelse og personlighed afsløres i udforskningen af subtile frekvensforskydninger, feedback, over- og undertoner, melodiske fragmenter, klanglige og gestiske intervaller, perception og rester.
I løbet af sin 30-årige karriere har Parkins arbejdet sammen med en usandsynlig bred vifte af samarbejdspartnere. Hun har indspillet og turneret med Björk. En række koncerter med Yoko Ono førte til livealbummet Blueprint for a Sunrise. De tidlige samarbejder med John Zorn omfatter opførelser af hans spil Darts i MOMA Sculpture Garden og en turné med det banebrydende værk Cobra samt optræden på den første studieindspilning for det schweiziske pladeselskab Hat Art. Parkins blev udvalgt af Pauline Oliveros til at spille basharmonika ved en opførelse af komponistens koncert for flere harmonikaer med Brooklyn Philharmonic og uropførte et stykke skrevet til hende af Yasunao Tone, The Origin of Geometry: an Introduction, på Phil Niblock's loft Experimental Intermedia. På Whitney Museums udstilling i 2010, Christian Marclay: Festival, instruerede og opførte Parkins et ugelangt program med koncerter, der aktiverede hans grafiske partiturer. I over ti år turnerede og indspillede Parkins med komponist/dirigent/komponist Butch Morris i hans skelsættende dirigeringer. Den mangeårige samarbejdspartner Fred Frith inviterede hende med i Skeleton Crew, da bandet blev udvidet fra en duo med Tom Cora til en trio. Hun optrådte i mange af Friths projekter, og de delte ofte scenen som improvisatorer. Vigtige relationer omfatter også Phantom Orchard med Ikue Mori og projekter med Nels Cline, William Winant og Elliott Sharp....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.