Efter deres meget roste plader, Messe og Terroir, er dette det første samarbejdsprojekt mellem Calum Builder og Nick Martin. Sammen med et strygerensemble dykker de ned i forældreskabets komplekse følelser og den intense ambivalens i livet i det 21. århundrede og skaber musik, der er indgribende og hjemsøgende.
Projektet Chiasm indeholder værker af Builder og Martin, som spejler hinanden i både tidsskala og perspektiv; Martins værk »Mothernaked« reflekterer over fortiden, mens Builders værk »I don't think you should think about these things« ser mod fremtiden.
Komponisten og performeren Calum Builder (AU) udforsker ideer om fordybelse og cyklusser og skaber værker, der bevæger sig fra en afklarende stilhed til en nidkær, næsten religiøs inderlighed. Han er fascineret af, at lyd er en transformerende og omfavnende kraft, og hans musik »skaber en symbiose af overstrømmende skønhed og buldrende forstyrrelser« (T.S. Høeg, Jazz Special).<...
Efter deres meget roste plader, Messe og Terroir, er dette det første samarbejdsprojekt mellem Calum Builder og Nick Martin. Sammen med et strygerensemble dykker de ned i forældreskabets komplekse følelser og den intense ambivalens i livet i det 21. århundrede og skaber musik, der er indgribende og hjemsøgende.
Projektet Chiasm indeholder værker af Builder og Martin, som spejler hinanden i både tidsskala og perspektiv; Martins værk »Mothernaked« reflekterer over fortiden, mens Builders værk »I don't think you should think about these things« ser mod fremtiden.
Komponisten og performeren Calum Builder (AU) udforsker ideer om fordybelse og cyklusser og skaber værker, der bevæger sig fra en afklarende stilhed til en nidkær, næsten religiøs inderlighed. Han er fascineret af, at lyd er en transformerende og omfavnende kraft, og hans musik »skaber en symbiose af overstrømmende skønhed og buldrende forstyrrelser« (T.S. Høeg, Jazz Special).
Nick Martin (UK) er en københavnsk komponist, hvis musik er blevet beskrevet som »stille ødelæggende« (Simon Smith, Higher Plain Music). Hans arbejde omfatter en bred vifte af former, herunder solo-, ensemble-, kor- og orkestermusik. Ud over sit kompositionsarbejde optræder Martin med sin egen musik gennem sit projekt Blue Luminaire, som udgav sit debutalbum, Terroir, på Bella Union i 2022.
"Builder's music is a beautiful overwhelming experience” ****** - Politiken
"Builder possesses a sound of his own” **** - The Canberra Times
Review of Martin's Terroir ***** - Klassisk magazine
'I can imagine [Martin's music] being played on my dream radio show alongside Thee Silver Mt Zion, Jon Hopkins, and Matmos.' - The Guardian
* * *
Matt Choboter | Air, Strings and Wood
To tilbagevendende drømmemotiver. »Huler som psykiske livmødre» sammenflettet med ›en tidløs sø‹ indlejret blandt dybe og vilde højfjeldsskove«.
Huler til udforskning af liminale økologier, personlige eller kollektive ritualer og tilflugtssteder. Sidstnævnte kunne være en livmoder, hvor man finder fred eller trøst.
På toppen af høje bjergskove kan man i det fjerne se den klareste, mest stille og tidløse sø, man kan forestille sig. Søen kalder på os. Konfrontationen med at møde søen direkte, måske endda nedsænke sig selv i det enorme og uudgrundelige vand, krydser ens sind på vejen.
Air handler om orgler. Strings handler om at udvide vores opfattelse af klaveret. Wood handler om at lade træerne tale.
En liminal smeltedigel af alternative stemninger, orgelforhåndsindspilninger og organiske materialiteter.
En rundstrålende og interaktiv lydlyttende kokon.
Installationen er en hyldest til skoven og dens evne til at skabe mystik, skønhed og spiritualitet.
spiritualitet. Ved at kombinere mine hjemlige canadiske skove med skandinaviske skove forbinder de sig på en eller anden måde
symbolsk til de europæiske kirker - og deres vidtstrakte orgelpiber indeni - der rækker op mod himlen som en gammel skovs baldakin....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.