Epli Chamber Ensemble vil fremføre et bestillingsværk for KoncertKirken - et værk som udvider duoen Epli (Tyge Jessen/Oda Dyrnes) med dybe strygere og flere messinginstrumenter.
Som duo udforsker Epli de klanglige aspekter af celloen og trompeten. De udgav blandt andet EPen Epli i marts -23, som høstet anmeldelser for at være kreativ, nyskabende og ærlig i sit udtryk. Her skaber de kompositioner tilpasset lang og tør efterklang, og viser trompetens og celloens mange akustiske aspekter gennem teksturelle, melodiske og nysgerrige udtryk, i reduktionistisk improvisationsmateriale og åbne kompositionsformer. Duoen faciliterer også koncertrækken Epli+ hvor de inviterer improvisatorer med på scenen og skaber nye udtryk til hver koncert.
Til koncerten besættes kammerensemblet af seks musikere som spejler trompeten og celloen i dybere og lysere registre. Det lille musikalske univers blæses op til en større sammenhæng for at fylde mere og skabe større dybde og dy...
Epli Chamber Ensemble vil fremføre et bestillingsværk for KoncertKirken - et værk som udvider duoen Epli (Tyge Jessen/Oda Dyrnes) med dybe strygere og flere messinginstrumenter.
Som duo udforsker Epli de klanglige aspekter af celloen og trompeten. De udgav blandt andet EPen Epli i marts -23, som høstet anmeldelser for at være kreativ, nyskabende og ærlig i sit udtryk. Her skaber de kompositioner tilpasset lang og tør efterklang, og viser trompetens og celloens mange akustiske aspekter gennem teksturelle, melodiske og nysgerrige udtryk, i reduktionistisk improvisationsmateriale og åbne kompositionsformer. Duoen faciliterer også koncertrækken Epli+ hvor de inviterer improvisatorer med på scenen og skaber nye udtryk til hver koncert.
Til koncerten besættes kammerensemblet af seks musikere som spejler trompeten og celloen i dybere og lysere registre. Det lille musikalske univers blæses op til en større sammenhæng for at fylde mere og skabe større dybde og dynamik. Samtidigt vil værket zoome ind på små detaljer i instrumenterne, de individuelle instrumentalisters spil, og arbejde med rum, rumlighed og lyttefokus for koncertens publikum.
JUNGLE MONEY 4 spiller improvisationsmusik i spændingsfeltet mellem jazzen og den
europæiske avantgarde. Gruppen repræsenterer det nærmeste man kommer et dansk statsensemble inden for jazzen. Både Jan og Peter er tildelt Kunstfondens livsvarige hædersgave.
Jan Kaspersen står hugget i jazzens granit. Fra sine stadige, dansende dialoger med Ellington og
Monk har han de seneste 10 år udviklet et sprog, som sprænger traditionen og skaber
overraskende ny musik. (www.jankaspersen.dk)
Hasse Poulsen har boet i Paris siden 1997 og har turneret verden med især Louis Sclavis og Das
Kapital. (www.poulsen.fr)
Peter Friis Nielsen indtager en særstatus blandt dansk jazz’ mange fremragende bassister. Hans
originale tilgang til basspillet har gjort ham efterspurgt af den internationale elite inden for
avantgardejazzen – fra Brötzmann til Evan Parker.
Claus Bøje har været ankermand i tre af de mest betydende og bedst kritikeranmeldte grupper i
dansk avantgardejazz’ historie: Coronarias Dans, Avantis og Clinch. (www.clausboeje.com)
For mange år siden – dengang i tresserne, hvor mange troede at alt ville blive bedre - mødtes tre unge musikere omkring den helt nye, vilde musik, som man kaldte freejazz. Frihed og jazz var de to smukkeste ord i sproget, så dem satte man sammen. De tre unge mænd, det var trommeslageren Claus Bøje, pianisten Jan Kaspersen og bassisten Peter Friis Nielsen, brugte al deres tid på at skue ind i fremtiden og derfra vride de skønneste skæve toner fri til fælles afbenyttelse. De var ved at blive musikere. Efter få år skiltes deres veje. Jan blev grebet af den
moderne jazz' lakoniske mestre Monk og Ellington, så han skrev numre og blev kapelmester. Bøje og Friis-Nielsen blev en del af det langhårede univers, som udvidede sig i alle retninger med John Tchicai som udgangspunkt. Her handlede det om kunst og det nye. Det HELT nye. Rock, fusion, freejazz uden jazz. Det rene udtryk. Mens Jan skabte sig en stor karriere på den danske jazzscene og endda indspillede Saties Gymnopedier og Gnossiennes spillede Bøje ishockey på landsholdsplan og blev via stillinger i kulturministeriet en dansk ekspert i idræt og kulturpolitik. Nielsen gravede sig dybere og dybere ind i sin bas, der nu var blevet elektrisk, og når han i ny og næ kiggede op og ud i verden, var det nu som en fuldstændigt enestående instrumentalist.
Og så gik der mange år. I halvfemserne mødte Friis Nielsen Hasse Poulsen i et tæt og eksplosivt samarbejde. Poulsen flyttede sidst i århundredet til Paris og overlod Nielsen til at spille med internationale improvisationsstjerner og de mange frodigt, skæve personligheder som trivedes i randen af det skandinaviske pænhedsprojekt.
Pludselig var de tre blevet gamle. Og efter at have skulet til hinanden i mange år fandt de på at spille sammen igen. Det kunne de nemlig virkelig godt lide. I virkeligheden. Det viste sig også at musikken var blevet helt anderledes. Ingen af dem følte at de skulle bestemme, så der var masser af plads til Satie og Monk mellem de farverige vulkanudbrud. Musikken var blevet lutret til ren musik. Den var blevet til noget, som ingen har ord for. Den var blevet til noget, der kun kan spilles. På den måde lavede de tre gamle venner, som nu kaldte sig Jungle Money og gik med solbriller, to rå juveler af et par plader, som deres lige så gamle ven Peter Olufsen udgav. En dag vendte Poulsen tilbage fra Paris og blev inviteret med i junglen af Peter. Så nu blev Jungle Money til Jungle Money 4 - fuldstændig fantastiske fantasirejser fabulerende frit formidlet for fine folk og fæ af fire friske fyre!
Kaja Draksler er en slovensk pianist, keyboardspiller og komponist. Hun udgav sit første soloalbum The Lives of Many Others med stor anerkendelse fra anmelderne på Clean Feed i 2013 og har siden turneret i Europa med sit repertoire, der hele tiden udvikler sig. Hun udgav sin liveoptagelse Soothe My Soul, Feed My Though i 2021 på Idilyc Noise og sit tredje soloalbum In Otherness Oneself i 2022 på Unsounds.
I de senere år er Kaja begyndt at eksperimentere med forskellige keyboards for at udvide sit sprog og tilføje mikrotonalitet til det. En del af hendes udforskning involverer også forskellige typer pibeorgler i kombination med mikrotonal vocoder-sang.
I sine solooptrædener er Kaja interesseret i at finde måder at fusionere komposition og improvisation på ved at fokusere på form, strukturer og klangfarve. Hendes helt egen og uimodståeligt klare lyd bevæger sig mellem æstetikken i europæisk improviseret og ny musik med ekkoer af traditionel jazz og klassisk musik, som hun har studeret....
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.