Portrætinterview: Vinterjazz-aktuelle Marilyn Mazur


“Inspiration finder jeg overalt – i naturen, livets mange facetter og oplevelser, årstiderne, menneskelige energier og følelser, lyde og musik” – Marilyn Mazur

For at finde det springende punkt i den danske komponist og percussionist Marilyn Mazurs karriere skal vi en tur med den musikhistoriske tidsmaskine tilbage til midten af 1980’erne. Efter at have spillet med Palle Mikkelborg på den skelsættende plade “Aura” får Mazur en sen nattetime et skæbnesvangert telefonopkald fra selve den levende årsag til Mikkelborgs værk. Det er såmænd bare Miles Davis, der lige vil høre, om Marilyn Mazur har lyst til at spille med ham og hans band?
Svaret bliver næppe overraskende et rungende ja, og det samarbejde og de medfølgende verdensturnéer kommer til at præge store dele af percussionistens videre virke – foruden Miles Davis og egne grupper (MM4, Marilyn Mazur Group, Future Song m.fl.) i selskab med folk som Gil Evans, Wayne Shorter og ikke mindst Jan Garbarek, hvis Jan Garbarek Group bliver Mazurs musikalske fixpunkt i årene 1991-2005.

Marilyn Mazurs musikalske liv begynder dog et par årtier tidligere. I 1955 kommer hun til verden i New York, men flytter i begyndelsen af 60’erne med sin familie til Danmark. I de spæde år står hendes kreative udfoldelser på klassisk klaver og ballet, og hun bliver i 1971 en del af The Creative Dance Theatre. Lidt senere kommer slagtøjet til, blandt andet i grupperne Zirenes og Six Winds. Hendes helt egen gruppe, musikteaterensemblet Primi Band ser dagens lys i 1982. Bandet består udelukkende af kvinder – hvoraf flere kommer med i den tilsvarende gruppe Shamania, der debuterer på Copenhagen Jazz Festival 2015. Foruden sin selvlærte tilgang har Marilyn Mazur papir på sin uddannelse som klassisk slagtøjsspiller fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Oven i sine utallige musikalske triumfer har Marilyn Mazur i årenes løb også kunnet glæde sig over et svimlende antal priser og hædringer – fra Ben Webster-prisen i 1983 til Jazzpar-prisen i 2001, Downbeat-nomineringer, den norske Telenors Kulturpris og mange flere. I 2006 blev hun portrætteret i Christian Braad Thomsens roste dokumentarfilm “Queen of Percussion”, og i januar 2008 fulgte endnu et højdepunkt og opfyldelsen af en drøm: solo-CD’en “Elixir” med norske Jan Garbarek som gæstesolist på det legendariske pladeselskab ECM.

Marilyn Mazur har de seneste år koncentreret sig om sin egen originale musik og forener i dag komposition med et væld af koncerter verden over med sine forskellige egne grupper. Vinterjazz 2018 er ingen undtagelse, hvor du kan opleve et af landets suverænt største jazznavne med to landsdækkende turnéer i konstellationerne Maluba Orchestra og Marilyn Mazur Special 4 – sidstnævnte er en helt særlig koncertrække for den prisvindende musiker, da gruppen her får selskab af den prisvindende britiske sangerinde Norma Winstone.

“Norma Winstones sang har altid berørt mig meget stærkt. Jeg har lyttet til hende siden midt i 70’erne, hvor hun sang med Azimuth-trioen med John Taylor og Kenny Wheeler. Jeg har altid gerne villet spille med hende og høre hende synge nogle af mine sange, men er indtil nu endt med at gå andre veje. Nu er Norma fyldt 76, så det er på høje tid få denne oplevelse med hende. Den aktuelle kvartet MM Special 4 virker med sin akustiske og lyriske musikalske tilgang som en oplagt sammenhæng til Norma”, fortæller Mazur.

Med gruppen Maluba Orchestra har Marilyn Mazur lidt uvant fundet sammen med to andre komponister, nemlig Fredrik Lundin og Kasper Bai, om en fælles passion for at skrive musik til et bigband-lignende ensemble og samlet et stærkt hold af i alt 13 erfarne musikere. Besætningen er bredt sammensat, både hvad angår alder, køn, baggrund og musikalsk stil, og skaber sammen helt i Mazurs ånd et sprudlende og mangfoldigt musikalsk output, båret af både tæt ensemblespil og stærke, personlige stemmer.
Maluba Orchestra koncertdebuterede på Copenhagen Jazz Festival 2017, hvor Politikens anmelder Christian Munch-Hansen efterfølgende kaldte koncerten for “noget af det bedste, jeg har hørt under jazzfestivalen” og kvitterede med fem hjerter.
“Maluba Orchestra er et specielt projekt for mig i kraft af at være et kollektivt ledet band, hvor vores tre komponisters musik kan spille op mod hinanden. I mine andre konstellationer er jeg oftest ene bandleder eller sideman. Desuden gør det, at det er en slags big band – endda med ligelig kønsbalance blandt musikerne – at vi kan eksperimentere og videreudvikle os som komponister/arrangører for det store format”, fortæller hun.

Med sine otte koncerter – to med Maluba Orchestra, fem med Marylin Mazur 4 og en enkelt som sideman i Makiko Hirabayashi Trio – markerer Vinterjazz 2018 en lille hjemlig genkomst for Marilyn Mazur – og for en lang række andre store danske jazzfolk.
“Vinterjazz-festivalen skaber en rigtig fin mulighed for at turnere i DK, hvilket jeg ikke har haft tilstrækkelig lejlighed til at gøre de seneste mange år og skaber samtidig en god anledning til, at folk ude i landet kan høre musik, de sjældent kan høre live”, slutter Mazur.

Du finder Marilyn Mazur live her under Vinterjazz 2018:

 

Makiko Hirabayashi Trio

Skørping Musikstation – fredag 2/2, 20:00
Læs mere / Køb billet

 

Maluba Orchestra

Godset/Jazz6000, Kolding – lørdag 3/2, 20:00
Læs mere / Køb billet

Sønderborghus/Sønderborg Jazzclub – søndag 4/2, 15:00
Læs mere / Dørsalg

 

Marilyn Mazur 4 feat. Norma Winstone (DK/UK)

Giant Steps, Svendborg – torsdag 8/2, 20:00
Læs mere / Dørsalg

Anexet ved Lundsgaard Gods, Kerteminde – fredag 9/2, 20:00
Læs mere / Køb billet

Kulturstationen, Vanløse – lørdag 10/2, 20:30
Læs mere / Køb billet

Kunstcentret Silkeborg Bad – søndag 11/2, 19:00
Læs mere / Dørsalg

Tøjhuset, Fredericia – tirsdag 13/2, 20:00
Læs mere / Køb billet