Døre kl 19 / koncert kl 20
I et dvælende lydbillede af fuglekvidder, gåsehudsfremkaldende vokalharmonier og tålmodige basgange, skaber BITOI forførende soundscapes som opløser fornemnelsen af tid og sted. Gruppen, som består af svensk-etiopiske Cassius Lambert på bas og de tre enestående vokalister Alexandra Shabo, Lise Kroner og Anja Tietze Lahrmann, afrunder Vinterjazz 2024 på ALICE med vellyd ud over det sædvanlige.
BITOI (Bass Is the Original Instrument) er det seneste og mest omfattende projekt fra den svensk-etiopiske komponist og bassist, Cassius Lambert. Her spiller Lambert selv på bas og elektronik, mens han ledsages af et kor bestående af de tre – i egen ret – enestående vokalister Alexandra Shabo, Lise Kroner og Anja Tietze Lahrmann. I BITOI bygger de fire musikere på oprindelig musiktradition, men er samtidig konstant grænsesøgende. Vellydende vokalharmonier giver modstykke til de mange forgreninger i det dybe, tålmodige b...
Døre kl 19 / koncert kl 20
I et dvælende lydbillede af fuglekvidder, gåsehudsfremkaldende vokalharmonier og tålmodige basgange, skaber BITOI forførende soundscapes som opløser fornemnelsen af tid og sted. Gruppen, som består af svensk-etiopiske Cassius Lambert på bas og de tre enestående vokalister Alexandra Shabo, Lise Kroner og Anja Tietze Lahrmann, afrunder Vinterjazz 2024 på ALICE med vellyd ud over det sædvanlige.
BITOI (Bass Is the Original Instrument) er det seneste og mest omfattende projekt fra den svensk-etiopiske komponist og bassist, Cassius Lambert. Her spiller Lambert selv på bas og elektronik, mens han ledsages af et kor bestående af de tre – i egen ret – enestående vokalister Alexandra Shabo, Lise Kroner og Anja Tietze Lahrmann. I BITOI bygger de fire musikere på oprindelig musiktradition, men er samtidig konstant grænsesøgende. Vellydende vokalharmonier giver modstykke til de mange forgreninger i det dybe, tålmodige basspil, som i den ene komposition følger melodistemmen i koret, og i den anden sender tankerne mod nordafrikansk roots.
Ved at kombinere sangstemmens naturlige klang og den elektriske bas, søger BITOI at opnå en balance mellem skrøbelighed og styrke, og en spænding mellem det oprindelige og det nutidige.
De på én gang tidsløse, skæve og eksperimenterende soundscapes er tilsat natursamples og fuglekvidder, og fysisk percussion som trommen på stemmebåndet. BITOIs tekster er baseret på fonetiske udtalelser af fuglelyde, hvilket giver hele lydbilledet en både urmenneskelig og syret sensibilitet, som man ikke kan andet end at dvæle ved.
Siden deres debutkoncert på Intonal Festival i Malmö i 2023, er publikums nysgerrighed omkring BITOIs rørende og eftertænksomme kompositioner kun tiltaget. Og det ikke uden grund. BITOI har for nylig udgivet deres debut-EP “-O-” (Kaprifol Records, 2023), som blev modtaget med begejstring, og debutalbummet følger trop i 2024. De har optrådt på europæiske festivaler som Intonal, Le Guess Who? og Malmöfestivalen, og har et spændende kommende samarbejdsprojekt med den japanske musiker Mutsumi Aragaki. Kom på ALICE og lad BITOI åbne dine musikalske horisonter til februar. Foto: Tova Nyberg...
Læs mere
Skjul den fulde beskrivelse.