Gregory Porter er sidste – og hidtil største – hovednavn på Copenhagen Jazz Festival 2016


Souljazz-fænomenet Gregory Porter har meldt sin ankomst til Copenhagen Jazz Festival den 6. juli og fuldender listen af internationale hovednavne, der også tæller Pat Metheny, Dee Dee Bridgewater, Burt Bacharach, Richard Bona, Sun Ra Arkestra, Branford Marsalis feat. Kurt Elling, Egberto Gismonti, Natacha Atlas, Charles Lloyd, Brian Blade, Take 6, Tomasz Stanko, Lizz Wright, Gary Peacock m.fl.

Samtidig står det nu klart, at der er en fremgang fra 100 spillesteder sidste år til 120 officielle venues på Copenhagen Jazz Festival 2016, som finder sted overalt i København og på Frederiksberg den 1.-10. juli. Et af hovedtemaerne for Copenhagen Jazz Festival er mangfoldighed. Både musikalsk men også i variationen af koncertsteder: Spillesteder, kirker, åbne pladser og parker, cafeer, barer, koncertsale, lokale biblioteker og meget andet, hvor publikum kan gå på opdagelse i de 10 dage, hvor festivalen indtager byen.

Dermed tegner det store billede sig af den musikalske profil på den 38. udgave af sommerens enorme musikbegivenhed, der byder på et overflødighedshorn af tidens største internationale jazzstjerner, det bedste fra den hjemlige scene og en underskov af talenter, eksperimenter og særlige tiltag.

Det samlede line-up offentliggøres i begyndelsen af juni i forbindelse med udgivelsen af det trykte program.

 

Albumaktuelle Gregory Porter (US) til DR Koncerthuset den 6. juli – UDSOLGT

Fænomenet Gregory Porter lagde alle ned, da han første gang besøgte København og Copenhagen Jazz Festival i 2014. Koncerten var et sandt triumftog, der endte i et ægte, historisk festival-moment, da selveste Stevie Wonder blev lokket på scenen til publikums store begejstring. I år vender den Grammy-vindende komet tilbage til jazzfestivalen med helt nye sange, der understreger hans brede appel – fra politiske sange til smukke ballader.

Den 44-årige præstesøn og tidligere football-spiller Gregory Porter er en ‘late bloomer’ på jazzhimmelen, men har gang i et gigantisk gennembrud netop nu med en tidløs blanding af jazz og soul. Han dukkede op på scenen for godt fem år siden, da Wynton Marsalis gav ham en mulighed for at optræde med Lincoln Jazz Orchestra i New York. Kort efter udsendte Porter debutalbummet ”Water” og fulgte hurtigt op med ”Be Good”, som opnåede en Grammy-nominering. I 2013 blev Porter signet på Blue Note Records, og den kombination resulterede i et af de bedste souljazz-udgivelser i mange år i form af albummet ”Liquid Spirit”, som blev belønnet med en Grammy i kategorien ”Best Vocal Jazz Album” og samme år gav Porter æren som årets “Male Vocalist” i Downbeat.

I maj 2016 er Gregory Porter så klar med opfølgeren til gennembrudsalbummet “Liquid Spirit”, der solgt millioner af eksemplarer og er det mest streamede jazzalbum nogensinde. Det nye album “Take Me To The Alley” er Porters andet album på Blue Note, og de første anmeldelser tyder allerede på, at vokalkometen fortsætter sin stjernefart…

Gregory Porter giver koncert onsdag den 6. juli i DR Koncerthusets koncertsal. Koncerten er allerede nu meldt udsolgt. Med dagens offentliggørelse ser det samlede program for Koncertsalen på Copenhagen Jazz Festival 2016 således ud:

4/7: Pat Metheny (US) – udsolgt // INFO & TICKETS
5/7: Dee Dee Bridgewater (US) – nyhed // INFO & TICKETS
6/7: Gregory Porter (US) – udsolgt // INFO & TICKETS
7/7: Branford Marsalis Quartet feat. Kurt Elling (US) // INFO & TICKETS
9/7: Richard Bona Mandekan Cubano (CAM/CU) // INFO & TICKETS
10/7: Burt Bacharach (US) – få billetter tilbage // INFO & TICKETS

 

Anmeldercitater:

“Gregory Porter’s success shows no signs of slowing down on Take Me To The Alley” – 5/5 stjerner, EveningStandard

“The standard explanation of Porter’s broad appeal is that there’s something undeniable about his talent; that anyone who can come up with a song such as the unfeasibly beautiful ballad Consequence of Love is obviously destined for success; that his voice, with its echoes of Bill Withers and Donny Hathaway, is built to steamroller any conceivable objection one might raise. And there’s truth in all of that.” – 4/5 stjerner, The Guardian

”We haven’t had a male singer like him in a long time.” – Dee Dee Bridgewater

“En suveræn aflevering af Max Roach og Abbey Lincolns ‘Lonesome Lover’ viste, at Gregory Porter ikke kun kan med sine egne meget personlige sange, men også kan kravle godt og grundigt ind i standardrepertoiret. ‘1960 What?’ var endnu en sang, som trak tråde tilbage til soulmusikken, til kampen for borgerrettighederne, til Curtis Mayfield, til Martin Luther King, ja til hele den sorte lidelses- og musikhistorie, som ånder og pulserer i hvert eneste af Gregory Porters jazzede linjer. Og således nærmede en allerede stor, stor aften i Koncerthuset sig sit overrumplende klimaks, hvor den gamle mester overrakte bæltet til den nye og det blinde geni gav soulsangens stafet videre til en vaskeægte klaphat. Et trefoldigt Halleluja!” – 6/6 hjerter, Kim Skotte, Politiken

“Verden står åben for den gospel-influerede præstesøn, som både har vokalen, rytmesansen og attituden til at blive helt stor. Når man oplever ham på scenen, tænker man uvilkårligt, at han – med sit store korpus, sit nærvær, sit væsen – er typen, der som en anden prædikant vil kunne tryllebinde tusinder ad gangen. Porter er således – trods sin unge alder – som en maskulin pendant til Aretha Franklin. Når han i Koncertsalen sang numre som On My Way To Harlem, Liquid Spirit og 1960 What? blev man på én gang mindet om historien – den om de sorte og deres kamp for frihed og lighed – og om nutiden.” – 6/6 stjerner, Ivan Rod, GAFFA