Portræt: Jeppe Zeeberg – Ung jazzmusketer mellem tradition og improvisation


Pianisten og komponisten Jeppe Zeeberg er en af den danske eksperimental- og jazzscenes unge, lovende kunstnere. Han er blevet beskrevet som virtuos, og det anmelderroste debutalbum ‘It’s The Most Basic Thing You Can Do On A Boat’ blev i 2014 kåret af Statens Kunstfond som et af årets syv bedste danske musikværker. Zeebergs stil er dybt personlig og trækker på hele jazzhistorien samt adskillige andre genrer, fra barok over moderne kompositionsmusik til punk og hiphop.

Tekst: Kasper Stougaard Andersen. Foto: Kurt Christensen, Copenhagen Jazz Festival 2015.

Født i 1988 og opvokset i Hørsholm. Jeppe Zeeberg er et af landets største og mest profilerede klavertalenter på den danske scene og kan under årets Vinterjazz-festival opleves som en del af gruppen Sølvtøjet.

Den 27-årige pianist kommer ud af en skolet jazztradition. Ungdomsårene tilbragte han på musikgymnasiet Sankt Annæ, hvor han både satte kryds ved studentereksamen og MGK, der er en konservatorieforberedende uddannelse. Han strøg ind på Det Rytmiske Musikkonservatorium på Holmen i første forsøg i 2008. Fem år efter kunne Zeeberg sige farvel med en kandidatgrad og utallige undervisningstimer med navne som Kresten Osgood, Søren Kjærgaard og Django Bates. I dag er han medlem af musikkollektivet og pladeselskabet Barefoot Records – og har optrådt på de seneste års Musketerfestival og Copenhagen Jazz Festival.

Det særlige ved Jeppe Zeebergs udfoldelser er i høj grad den måde, han har valgt at forvalte både sit talent og sit musikalske ophav på. Som solokunstner tager han ofte afsæt i den traditionelle, pianocentriske ragtime fra New Orleans, men lader sine raske hænder vandre langs alle flygelets flader – både udenpå og indeni – i et viltert og stadig mere dekonstrueret udtryk. Til det formål benytter pianisten sig også gerne af det såkaldte “præparerede klaver” – en udvidet teknik lånt fra den moderne kompositionsmusik, hvor klaverets/flygelets hårdtspændte strenge udsættes for tøjklemmer, bjælder og andre klangfarvende genstande.

Jeppe Zeebergs helt egenartede og let humoristiske tilgang manifesterede sig for alvor i 2014, hvor han udgav sit første soloalbum, “It’s The Most Basic Thing You Can Do On A Boat”. Samme år var han blandt modtagerne af Léonie Sonnings Musikfonds Stipendium – 60.000 kroner, der blandt andet blev brugt på et nyt klaver og en musikalsk dannelsesrejse til New York, hvor Jeppe Zeeberg kom under den legendariske klaverlærerinde Sophia Rosoffs kyndige hænder.

Det eksperimenterende møde mellem avantgarde og mere mainstream tendenser tager Jeppe Zeeberg med al sandsynlighed også med sig, når han under trommeslager Kresten Osgoods ledelse rammer de danske veje med oktetten Sølvtøjet fra 17. februar. Zeeberg og Osgood får følge af prominente profiler som Jesper Thilo og Lotte Anker, der begge historisk set har repræsenteret to forgreninger af den spraglede jazz.

“Jeg ser ikke mig selv som del af en bestemt bevægelse eller tradition. Ikke, at jeg ikke er det, men det er nogle andre, der må sætte etiketterne på – hvis de absolut vil. Jeg forsøger ikke at repræsentere noget bestemt andet end mig selv i dette ensemble. Men jeg tror, det er interessant for publikum at høre os allesammen møde hinanden. Der er et aldersspænd på 50 år i dette ensemble, og vi repræsenterer mange æstetiske træk og flere kunstarter og spiller i hele landet. Det er et sympatisk projekt”, mener Zeeberg.

“Der er selvfølgelig mange ting på spil, når så forskellige musikere mødes i det samme rum. Folk spiller med vidt forskellige æstetikker, og de kommer helt sikkert til at clashe – på en spændende måde”, fortsætter han.

Sølvtøjet tager udgangspunkt i Osgoods til lejligheden komponerede musikalske afsæt, men står derudover til fri fortolkning hos de enkelte medlemmer af gruppen – og det er ifølge Jeppe Zeeberg kun med til at underbygge eksperimentet.

“Det tematiske materiale er meget simpelt, og derfor ville det faktisk være kedeligt, hvis vi alle delte den samme æstetik. På den måde adskiller disse koncerter sig meget fra den slags koncerter, jeg selv sætter op”, siger han.

Og koncerter har den prisbelønnede pianist spillet rigeligt af allerede. Foruden sit arbejde som bandleder i egne projekter, medvirken i John Cage’s 100 Års Fødselsdag i Literaturhaus og en række teater- og danseopsætninger kan man finde Jeppe Zeeberg bag klaveret i grupper som Dødens Garderobe, Kresten Osgood Kvintet, og ikke mindst den unge, avantgardistiske septet Horse Orchestra. Han har i øvrigt samarbejdet med Andrew D’Angelo, Peter Laugesen, T. S. Høeg og musikerkollektivet Yoyooyoy.

Netop Horse Orchestra blev i november 2015 belønnet med hele to priser ved Danish Music Awards Jazz for henholdsvis Årets Særudgivelse og Årets Nye Navn. Som Zeebergs soloudladninger er den behestede syvmandsgruppe ofte udtryk for et konstruktivt sammenstød mellem traditioner. Der er al mulig grund til at tro, at Sølvtøjet lægger sig i samme rille, når de den 17.-21. februar, hopper ud af skuffen.

 

SØLVTØJET på Vinterjazz 2016

17/2: Atlas, Aarhus – Arrangør: Sun Ship // KØB BILLET
18/2: Pitstop, Kolding – Arrangør: Jazz6000 // KØB BILLET
19/2: Stars, Vordingborg – Arrangør: Stars // KØB BILLET
20/2: Jazzhouse, København – Arrangør: Copenhagen Jazz Festival // KØB BILLET
21/2: Forbrændingen, Albertslund – Arrangør: Forbrændingen // KØB BILLET

 

Udvalgt diskografi:

Dødens Garderobe feat. John Tchicai – s/t – 2012
Bird Alert – Bring Forth Your Flowers And Machinery – 2013
Herb Robertson/Jeppe Zeeberg/Rune Lohse – Robertson/Zeeberg/Lohse – 2013
Jeppe Zeeberg – It’s The Most Basic Thing You Can Do On A Boat – 2014
Horse Orchestra – Living The Dream – 2014
Jeppe Zeeberg – Riding on the Boogie Woogie of Life – 2015
Jeppe Zeeberg & Rune Lohse – Music Made in One Day – 2015